Közösségi vásárlás: még a gyerekeid is ellened fordulnak majd!

2019.ápr.30.

Pár hete láttuk a közösségi vásárlásnak mondott dolog bemutatkozását a Cápák között elnevezésű befektetőkereső műsorban. Már elsőre sem tűnt értelmes üzleti modellnek, nem is támogatta senki, de mivel a műsor miatt sokan letöltötték, ezért utánanéztünk, hogy mi is ez. Két típusú dolgot találtunk, a nagyon meglepőt és a nagyon nem meglepőt!

allyos-capak-kozott.png

A tesómmal a műsor után belekezdtünk egy kis nyomozásba, ami olyan területekre vitt minket, ahol előtte sosem jártunk és el kell mondjam, hogy mint apa is megviselt a dolog a végére, olyan felismeréseket tettem, aminek látszólag semmi köze az Allyos közösségi applikációhoz, mégis az utána való nyomozás nyitotta fel a szemem az influenszerek okozta elképesztő károkra.

De először itt a videó, 2:26-tól jön Joe

 

A kételkedés

Nem egyből a műsor után kezdtünk el keresgélni a műsorban bemutatott Allyos alkalmazás után. Joe, aki nevén kívül sokat nem árult el magáról a műsorban, nyomott egy standup comedy jellegű befektető kereső showt a Cápák között-ben, ahová állítása szerint a műsor szerkesztői hívták meg. (erről a vlogján beszélt, aminek az összes részét megnéztük végül, értelem jelei után kutatva)

Mivel nem vettük komolyan, csak a stílusa miatt néztük meg többször a a Cápák között 3.részét. Miközben már negyedszerre néztük, valahogy olyan érzésünk lett, hogy oké, irracionálisnak tűnik az egész, de mégis hogy működhet valójában? 

Ugye Joe szerint az egész annyi, hogy feltöltesz pénzt az applikációban vezetett számládra, majd befizetsz 1 dollárt arra a termékre, amelyiket szeretnél hazavinni. Többször is befizethetsz egy dollárt, hogy nagyobb esélyed legyen megnyerni a terméket.

Hogy jobban értsd, idézem Joe-t: "Van má egy bót, ahová ha bömész 280 Ft-tal, vagy annyit kapsz vagy vász kicsit oszt kisétálsz egy Porche-val! Ez az Allyos"

Veled együtt többen is elkezdenek 1 dollárokat betenni a termékbe és amikor eléritek a befizetésekkel a termék célárát, akkor rendszer kisorsol 1 győztest, akié lehet a termék végül. 

Ha itt megáll a dolog, akkor azt mondjuk sima szerencsejáték. Buktad a pénzt és kész.

De Joe nem állt meg itt. Azt mondta, hogy a befizetésedet nem bukod! A szerencse vagy nyereményjátékon elköltött pénzed átmegy a Marketplace-re, ami egy webshop és ott elköltheted. Ugye milyen jól hangzik? Te sose bukhatsz.

Első kérdés az volt bennünk, hogy mi ebben az üzlet Joe-nak, aki az Allyostól a Facebook vagy legalább az Airbnb által elért népszerűséget várja, világszerte! Emiatt is kért több, mint 1 milliárd forintot a befektetőktől, 5 % részesedésért. Tehát Joe szerint ez egy 20 milliárd Ft-os üzlet!

 

A keresés

Rékerestünk az Allyosra, meg Joe-ra a neten. Az Allyos egy már működő dolog, van honlap és van működő applikáció, ahol futnak a nyereményjátékok és működik mellette a webshop is. A hibrid megoldás, ahogy Joe is mondta.

Joe-ról egyelőre semmit nem találtunk, tehát a rendes nevét sem, csak a Joe Bitter-t. Az Allyos adatvédelmi nyilatkozata és ÁSZF-je angol nyelvű, de ezekben semmi konkrét cégadat, tehát nem is GDPR kompatibilis. A honlapon találhatunk amerikai, ír, szingapúri és magyar címeket, de hogy ezek ott mik, semmi információ.

Annyit tudtunk meg, hogy az Allyos International & Allyos Europe KFT üzemelteti. A Facebookon van angol és magyar nyelvű oldala is. 

Na nézzük az applikációt, amire Joe állítólag már, több mint 100 millió Ft-ot elköltött. Az alkalmazás megnyitása után betöltődnek az épp futó nyereményjátékok, vagy ahogy Joe hívja közösségi vásárlási lehetőségek. Nekem már az is furcsa, hogy nem dollár jel, hanem valami mismásolt dollárjelre emlékeztető devizajel van a hagyományos dollárjel helyett a nyereményjátékoknál. Itt láthatod amúgy, hogy mennyi ideig szállhatsz be a nyereményjátékba, és hogy a termék árának hány %-a jött már össze. Ja és angol nyelvű az egész.

A bal felső sarokban van egy % jel, arra kattintva lehet belépni a webshop részbe. Itt 8%-66% közötti kedvezményekkel lehet vásárolni. Van egy listaár, ebből lejön a kedvezmény, ennyiért veheted meg. Megvan határozva, hogy a nyereményjátékokon felhasznált pénzedből (amivel nem nyertél) itt mennyit használhatsz el. 

 

Nézzük a folyamatot egy vásárló szemszögéből!

Feltöltesz 400 USD-t az Allyosra. Itt részt veszel 10 nyereményjátékon 1-1 dollárral. Nem nyersz semmit.

Oké, akkor vásárolsz kedvezményesen valamit a webshopban. Ugye van 390 "rendes" dollárod és "10" nyereményjáték utáni dollárod. Kinézel egy Xbox One X 1 TB konzolt, 43% engedménnyel. 496 $ helyett 315 $ tudod megvenni. Itt írják, hogy használhatsz 35 nyeremény utáni $-t is. Szóval fizetsz 10 + 305 $-t. + a szállítási költséget.

315 $ az 297 Ft-os árfolyamon, 93.555 Ft. Magyarországon most legolcsóbban 130.000 f-ért tudod beszerezni ezt a konzolt. Másodszorra kérdezem, mi az üzlet ebben Joe-nak? 

Ha lepucoljuk a mézet meg a mázat, amivel Joe tálalta ezt az egész közösségi vállalkozást, akkor mi marad?

Marad egy webshop, ahol a piaci árnál jóval olcsóbban tudsz vásárolni és emellé tettek egy nyereményjáték jellegű marketingmodult. Mert igazából ez nem szerencsejáték, mert ott veszthetsz, itt meg nem (elvileg persze). Szóval ez egy nyereményjáték, ahol csak a győztesnek kell fizetni. Ha nyer valaki, akkor az általa betett pénzért megkapja a terméket. 

 

Hogy éri meg ez Joe-nak? Mi az üzleti modell?

Feltételezés: Joe elképesztően túlárazva teszi be a nyereményjátékba a terméket. Tehát 100 $ megvesz valamit, 500 $-nak mondja az értékét és az nyeri meg, aki a legtöbbet beleteszi a játékba, akkor még akár kereshet is rajta.

Az Allyoson a nyereményjátékos termékek ára tényleg magasabb a piaci árnál 30-100%-kal. A Delonghi Nespresso Kávéfőző 33.000 Ft a nyereményjátékban, a bolti ára 20.000. Ha mindig a legtöbb pénzt betévő játékos nyer is (bár ez ugye csalás lenne), akkor is kb. 13.000 ft-ot kellene beletennie, hogy Joe nullán legyen (ennyi lehet a beszerzési ára). Nehéz ezt elképzelni, én kijelenteném, hogy ebből lehetetlen pénzt keresnie Joe-nak, hacsak nem ingyen szerzi be a nyereményjátékra a termékeket...

Tehát az üzleti modell első fele veszteséget termel. Nézzük, hogy a másik fele, ami a webshop ki tudja-e egyensúlyozni ezt a veszteséget?

Joe szinte mindent 20-50%-kal olcsóbban ad a magyar kiskereskedelmi áraknál? Hogy lehet ezen haszna? 

1. Ingyen kapja szponzorációként (de ez nem valószínű, semmi szponzor nincs feltüntetve)

2. Elfekvő készleteket vásárol fel márkás dolgokból, de a jelenlegi termékek nem ilyennek tűnnek

3. Elképesztő kedvezményt tudott kialkudni a beszállítóinál, mert akkora lesz a rendelés volumene -> ez sem jött be, a webshopon 28 termék van.

Egyik lehetőség sem valószínű, tehát Joe legjobb esetben is egy nagy 0-t tud keresni jelenleg a webshopban. Kijelenthetjük, hogy ez az üzleti modell jelenleg veszteséges!

Ráadásul, ami nekem nagyon furcsa, hogy több termék van (42) a nyereményjátékban, mint a webshopban (28). Tehát ez így még nagyobb bukás Joe-nak.

 

Következtetés

Az Allyos vagy egy hozzá nem értő ember pénzügyi bukása, vagy 2 lehetőség van.

1. A jövőben az Allyos annyira túlárazza a webshop termékeit, hogy az fedezze a nyereményjátékok buktáját

2. Piramisjátéknak szánták, tehát az exponenciálisan növekvő taglétszám befizetéseiből finanszírozzák a régi tagok által vett termékeken realizált veszteséget.

 

Ami kiverte a biztosítékot

Joe többször is említette, hogy olyan hihetetlen influenszer kampányt sikerült összehoznia, hogy a kampány ideje alatt annyi látogató érkezett az Allyosra, hogy lefagytak a szerverek. Bizony.

Elkezdtük keresni ennek az influenszer kampánynak a nyomait. Sajnos megtaláltuk!

Az első eleme ennek Zsozéatya volt, akivel érdekes stílusban beszélgettek a nyertesekkel. Nevetgéltek, átadták a nyereményt, és Joe végig dőlt Zsozéatya poénjain. De ebben, ezen túl semmi ártó dolgot nem láttunk. 19:55-től van a nyereményátadás érdemi része.

A kampány másik kulcsfigurája volt Farkas Timi, akinek 220.000 feliratkozója van a Youtube-on és úgy látjuk, hogy a tizenévesek a fő nézői. Itt az ő videója az Allyosról, érdemes végignézni:

Miről is beszél benne?

1. Felkérésre készítette a videót.

2. Az Appstore szerencsejátéknak minősítette, ezért 17 éven aluliak nem használhatják, de ha ki akarod próbálni, és fiatalabb vagy, akkor csak állítsd át az életkorodat és le tudod tölteni!

3. Elmondja, hogy mekkora jó alkalmazás ez.

4. Elmondja, hogy csak úgy vállalta a videót, hogy az ő (Farkas Timi) követői ingyen kipróbálhassák egy termékkel az Allyost.

5. Bemutatja az alkalmazást, amivel szerinte csak nyerni lehet

Már az is elég durva, hogy egy fiatal, pénzügyekben láthatóan teljesen járatlan lány megpróbál rábeszélni egy ilyen szolgáltatásra fiatalkorúakat, még úgyis, hogy csalniuk kelljen az Appstore-ban. Ezt a videót 170.000-en látták.

És a komment, ami végleg bebizonyította, hogy mennyire ártalmas is lehet egy ilyen fiatal influenszer később az én kislányomra, az a következő:

"Szia timii!❤️ először is nagyon tetszik ez az alkalmazás és rögtön rá kaptam és regisztráltam az appra. Szavaztam is az Applewatch-ra is amikor elmondtam apukámnak hogy ez milyen menő alkalmazás és hogy milyen hasznos. Majd ezek után apukám is kiváncsi lett rá ezért megmutattam neki a videót. Azután hogy megnézte a videót rögtön azt mondta hogy ez egy átverés. Eggyaltalan nem értettem vele egyet, mikor elmagyarázta hogy miért átverés... azt mondta hogy tényleg nagyon jó, de rátért a lényegre hogy oké hogy szavazol a termékre de mondjuk amit mondtál hogy 400$ kell mondjuk egy iPhone-ra, viszont a négyszázból 1% az esélye hogy megnyered a termeket. (Tudom szerencsejáték) de ha nem gyűlik annyi pénz össze hogy kisorsolják a tárgyat akkor ugye vissza kapod a pénzed “elvileg”. De ha nem te nyersz akkor a dollárjaid amit beleadtál a termékre azok akcióvá változnak arra a termékre. Na most ha akciót is kapsz a termékre akkor is olcsóbban tudod megvenni az adott terméket bárhol máshol! Nem akartam semmi negatívumot átadni neked ezzel csak mondom egy ha nincs igazam akkor nyugodtan irj vissza! Sőt örülnek neki� Timii fan �"

 

Joe válaszolt a kb 14 éves lánynak:

"Az Allyos egy közösségi áruház. A közösségi áruház egy hybrid áruház ami két oldalbol áll, egyik oldalon a közösségi aruhazbol ahol minden termék átlag 20%-al drágább mert ez a cég bevétele, viszont minden termék árát együtt dobjuk össze, másik oldalon pedig a Piacterbol, ahol haszon nélkül nagyker áron vannak a termékek. Ott annyival jarulsz a vasarlashoz amennyivel szeretnél, ha nem jön össze az ára időn belül akkor sikertelen volt, mindenki visszakapja a pénzét. Ha osszegyult, egyvalaki megkapja annyiert amennyit beletett. Mindenki mas pedig a másik oldalon, a piacteren az eleve haszon nélkül mar extra nagyker áron tud vásárolni és itt még ezen termékek arabol lejön a sikertelen közösségi vasarlasban gyűjtött kedvezmény. Tehát tuti itt jársz a legjobban, ha nem azonnal kell a termék."

Először is lehet, hogy a lány végül hallgatott az apukájára, de nem vagyok benne biztos. Megrázott. Elképzeltem, hogy milyen lehet apaként megélni azt, hogy egy tini influenszer szava áll szemben az enyémmel és a lányom nem hisz nekem. 

De a lényeg az, visszatérve az Allyosra, hogy kiskorúakat vesznek rá Farkas Timi influenszer segítségével az alkalmazás használatára! Mondanám, hogy nem hibáztatom Farkas Timit, inkább a szüleit, akik nem figyelnek rá, hogy a lányuk miből keresi a pénzét, de mivel Farkas Timi influenszernek hívja magát, így tisztában van a felelősségével is.

 

Na de ki ez a Joe?

A neten semmit nem találtunk róla, így lekértük a Allyos International & Allyos Europe KFT cégkivonatát. 

A cég magyarországi neve Allyos Europe Korlátolt Felelősségű Társaság. 2018.06.26.-án alapították, cégjegyzésre jogosultak Sarlós Péter, és a társaság egyetlen tagja, a tulajdonos pedig Bitter József, azaz Joe.

Eredménykimutatás még nincs, tehát nem tudjuk, hogy tavaly mennyit tett bele Joe és milyen eredményt produkált.

 

Kíváncsiságból lekértük a kapcsolati hálót is, hátha felfed még valamit.

opten_kapcsolatihalo_0109326852-1.png

Annyi látszik belőle, ami releváns lehet, hogy Joe hivatalosan csak ebben a cégben van benne Magyarországon.

 

Tanulság 

1. Nem minden arany, ami fénylik, 2019-ben sem. Ami irracionálisnak tűnik elsőre, az utánajárás után is nagy valószínűséggel az marad.

2. A gyerekeinknek a legfontosabb az életben amit tanítanunk kell, az a józan paraszti ész használata és látszik a fiatal influenszer példáján, hogy nem lehet elég korán elkezdeni, mert a marketinggel a gyermekeinket is célba vették

3. Mr. Joe Bitter ebből nem fog meggazdagodni legálisan, vagy ha igen, akkor ez nekünk lesz Keserű!

 

Amik érdekelhetnek még:

Melyik most a legjobb nyárigumi? Amelyik visszahozza az árát!

A nagy tej teszt: a legolcsóbb magyar tej győzött!

Nyílt levél egy vállalkozótól a mai építkezőknek

süti beállítások módosítása