3 alapszabály, ha Black Friday-en akciós terméket vásárolnál

2018.nov.21.

A Black Friday alapja az, hogy a kereskedő bevállalja, hogy rövid távon zéró profitot termel az akciós eladásaival, hogy később a Black Friday vevők egy része visszatérjen hozzá és olyan terméket vásároljon, amin profitot tud realizálni. Márkaépítő hatása van, a vásárlóban pozitív kép alakulhat ki az üzletről, elköteleződhet.... az USA-ban... Ezzel szemben a magyar Black Friday akciók egy része nem a hosszútávú profitszerzésre, hanem az azonnalira törekszik. Mire figyeljünk, hogy nehogy ráfizessünk egy hihetetlennek, elképesztőnek, butálisnak, verhetetlennek tűnő akcióval? Hihetetlen, elképesztő, butális, verhetetlen módon...

black-friday-chaos.jpg

Megkérdeztük az olvasóinkat a csoportunkban, hogy mi jut először eszükbe a Black Friday-ről? Lesújtó többség mondta egyszerűen, hogy átverés. Oké, a csoporttagok azért edzettek és tudatosak, tehát nem lehet őket Magyarország reprezentatív mintájaként kezelni. Akkor parasztvakítás az egész?

Szó sincs erről! Valóban ki lehet fogni az olyan árcsökkentéseket, amivel jelentőset spórolhatunk. Persze csak akkor, ha arra a termékre valóban szükségünk van és nem egy impulzus vásárlást követünk el, tehát nem előre tervezett, hanem egy elképesztő stb. akció rántja le a folyószámlánkat akár sok tízezer forinttal és valójában nincs is létszükségletünk a termékre.

Visszatérve, tényleg vannak jó akciók és érdemes ilyenkor alaposan körülnézni, ha amúgy is vásárláson törjük a fejünket.

 

3 alapszabály, amit a józan ész diktált

 

1. Akciósnak akciós, de olcsóbb is?

Tipikusan hasonló a Black Friday a kuponos oldalak működéséhez, sajnos elég sok esetben.  Erről korábban értekeztünk már. A lényeg, hogy valójában a termék ára a magyar piaci árakhoz képest nem alacsonyabb, mert sok helyen meg tudod venni akció nélkül ugyanannyiért. Általában ezt a trükköt, hogy 10.000 Ft-ról 2.000 Ft-ra árazzák le, a kevésébé ismert, újonnan bevezetett termékeknél lövik el. 

A megoldás egyszerű: használjuk az interneten fellelhető árukereső programokat vagy simán a Google keresőbe írjuk be a "Termék neve + ár" keresőszavakat, mert úgy az árukeresős oldalakon túl is hoz webshopos árakat, az összehasonlításhoz. Ha a piackutatásunk eredménye az, hogy valóban annyival olcsóbb a termék, hogy nekünk már megéri megvenni, mert szükségünk van rá, akkor ez valóban korrekt akció.

 

2. Teljesíthető a megrendelés?

Egyes webshopok, offlien üzeletek rosszul mérik fel a BF akciós termék várható keresletét, nem lesz elég készletük, hogy teljesítség az összes rendelést. Ha már kifizetted, akkor az üzlet köteles visszautalni neked a termék árát.  

Tipikus ilyenkor, hogy nem kapsz visszigazoló e-mailt a megrendelésről, csak egy értesítőt, hogy megkapták a megrendelésed. 

Sok cég tervezi az elindulását egy Black Friday promócióval, így próbálva ismertséget és vevőket szerezni. Nem feltétlenül rossz ez, de mi javasoljuk, hogy a cég értékelését is nézd meg vásárlás előtt az árukereső oldalakon vagy véleményekre keresve. Bár ez egész évben releváns, nem csak Black Friday-en.

 

3. Melyik áron fizetem ki a vásárolt terméket?

A Black Friday utáni napokon találkozhatunk az üzletekben azzal a problémával, ami csak a kasszánál fog tudatosulni bennünk, hogy jóval drágábban fizettük ki a terméket, mint ahogy az a polcon található áron van. A Black Friday akciós ár kintmradt, de az akció már lejárt, tipikus eset.

Nem kell megijedni, a fogyasztóvédelem ezt már jogszabállyal rendezte. Az üzlet köteles azon az áron adni, amennyiért a polcon van árazva. Ha probléma adódik, és nem tudnak megoldást találni rá, akkor érdemes panaszát a vásárlók könyvébe bejegyeznie, amelyre 30 napon belül kötelesek válaszolni. Ennek elmaradása esetében a vásárlónak az illetékes kormányhivatalhoz van lehetősége fordulni.

 

+ még néhány infó

- Elállás joga: Lényeges tudni, hogy ha szeretnénk elállási szándékunkkal élni, azt magánszemélyként, internetes vásárlás esetén a termék kézhezvételétől számított 14 naptári napon belül tehetjük meg magyarországi és más EU-s tagállami webáruházakkal szemben.

- Szavatosság: Bárhol is vásároljuk meg a kiválasztott árut, a két éves szavatossági időszak biztosított rá, illetve jótállásos termék esetén, az egy év kötelező jótállás. Ehhez azonban fontos megőrizni a blokkot vagy a számlát, hogy a későbbiekben minőségi kifogásainkat eredményesen érvényhez juttathassuk. Rendkívül fontos, hogy a jótállási jegy kitöltésre kerüljön a jótállásos termékeknél a későbbi jogérvényesítés érdekében. Abban az esetben, ha jótállási jegy szabálytalanul, vagy nem kerülne átadásra a fogyasztónak, úgy joghátrány a vevőt nem érheti.

 

Friss cikkeinkre itt tudsz feliratkozni!

süti beállítások módosítása