Biztos sokunkkal előfordult már (velem 100%), hogy vásárlás után kételyünk támadt, bizonytalanságot éreztünk, hogy jó terméket választottunk-e. Minél drágább dolgot veszünk vagy minél több termék közül kell választanunk, annál erősebb ez az érzés. Nyugi, ez teljesen normális, úgy mondják szépen, hogy kognitív disszonancia.
Az elmélet alapgondolata, hogy amikor valamilyen új információ vagy tapasztalat ellentmond a korábbi elképzeléseknek vagy ismereteknek, akkor disszonanciát, belső feszültséget élünk át. Ez a disszonancia szorongáskeltő állapot, melyet csökkenteni igyekszünk.
A kogníció (tudattartalom), amikor valamit helyesnek hiszünk, jó döntésnek gondolunk, elégedettek vagyunk vele-magunkkal és kapunk egy új információt, ami bezavar és a korábbi magabiztosságunk odalesz.
Mikor keletkezik és miért ez a furcsa érzés bennünk?
PÉLDA
Használt autó vásárlását tervezed. A használtautós oldalakat böngészve a saját igényeidnek megfelelően elkezded szűrni a találatokat. Nagy a választék, sok kereskedő van és elég jelentős árkülönbségek. De a saját szempontrendszered alapján végül dönteni fogsz, hogy melyiket nézed meg élőben. Értékeled az autók előnyeit és hátrányait, kialakul benned egy kép mindegyikről. Az egyik jobban fog tetszeni a többinél. Megveszed, kifizeted és elindulsz a kocsival hazafelé.
3 dolog történhet ezután
1. Ha boldog vagy és nincs a gyomrodban az a bizonytalan érzés, akkor jól döntöttél (szerinted) és sikerült elvetned magadban a vásárolt gépjármű esetleges hátrányait. Úgy gondolod, hogy jó vételt bonyolítottál le, jól költötted el a pénzed.
2. Kis idővel a vásárlás után kételyeid támadnak. Biztos, hogy ez volt e legjobb vétel? Jól felmértem a lehetőségeimet? Nem kellett volna több kocsit megnézni?
Aztán lassan meggyőzöd magad, hogy a rendelkezésre álló információk alapján jó döntést hoztál, ezzel feloldod a disszonáns érzéseidet.
3. Vagy annyira rossznak érzed egy idő után a döntésedet, hogy vissza akarod csinálni az üzletet. Lehet, hogy megtudod, hogy egy ismerősöd egy hasonló autót hirdet, jóval kedvezőbb áron. De jöhet bármilyen más infó is, bárhonnan, a lényeg, hogy új információt kapsz, ami miatt felülértékeled a döntésedet. Rájössz, hogy rossz üzletet kötöttél és csak hosszabb idő elteltével tudod magad túltenni rajta vagy visszacsinálod az egészet, ha tudod.
Van, aki szándékosan rájátszik a kognitív disszonanciánkra?
Igen, sok cég, egyes reklámjai ezen rossz érzésünkre építkeznek. Figyeld meg, hogy például, hogy hat a szépségégipar a tinikre. "Pattanásos vagy? Ez ugye nem jó? Nem vagy szép így?" Félelmet, rossz érzést, szégyent kelt a fiatalban, aki hogy ezt feloldja, megveszi az adott arctisztító terméket, hogy csökkentse az önértékelési disszonanciáját. Tehát a reklám által keltett kognitív disszonanciát vásárlással lehet feloldani.
És ezt már szinte tudományos szinten elemzik, mert a bűntudat keltést túl is lehet tolni, annyira, hogy elriassza a terméktől a vásárlókat.
Mivel kerülhető el a kognitív disszonancia?
Mindenkinek más a tűrőképessége, döntési potenciálja, és az ingerküszöbe. Mindenkinek magához illő stratégiát kell választania.
Ha még soha nem érezted azt, amiről a cikk szól, akkor valószínűleg neked ezzel nem is lesz problémád.
Ha folyamatosan érzed, akkor pedig lehet, hogy kicsit túlvariálod a dolgokat és nem tudod elfogadni a saját döntéseidet. Kérdés, hogy mennyire alaposan készülsz fel, mielőtt döntenél? Körbejárod a lehetőségeidet, értékelsz, használod a tapasztalataidat? Csináld úgy, hogy minden kérdésre igennel tudj válaszolni és akkor enyhülni fog a kognitív disszonanciád. És még egy, ami nagyon fontos, hogyha felkészülten vásároltál és eléd ugrik egy reklám, ami meg akar győzni, hogy nem jól döntöttél, akkor a korábbi vásárlásod miatt már ne fájjon a fejed. Majd, ha gondolod, kipróbálod az új reklámban bemutatott terméket később.