Ezért vagy ideges vásárlás után és ezt teheted ellene!

2019.máj.08.

Biztos sokunkkal előfordult már (velem 100%), hogy vásárlás után kételyünk támadt, bizonytalanságot éreztünk, hogy jó terméket választottunk-e. Minél drágább dolgot veszünk vagy minél több termék közül kell választanunk, annál erősebb ez az érzés. Nyugi, ez teljesen normális, úgy mondják szépen, hogy kognitív disszonancia.

teenage-girl-looking-clothes-flea-market-1068x6002.jpg

Az elmélet alapgondolata, hogy amikor valamilyen új információ vagy tapasztalat ellentmond a korábbi elképzeléseknek vagy ismereteknek, akkor disszonanciát, belső feszültséget élünk át. Ez a disszonancia szorongáskeltő állapot, melyet csökkenteni igyekszünk.

A kogníció (tudattartalom), amikor valamit helyesnek hiszünk, jó döntésnek gondolunk, elégedettek vagyunk vele-magunkkal és kapunk egy új információt, ami bezavar és a korábbi magabiztosságunk odalesz. 

 

Mikor keletkezik és miért ez a furcsa érzés bennünk?

PÉLDA

Használt autó vásárlását tervezed. A használtautós oldalakat böngészve a saját igényeidnek megfelelően elkezded szűrni a találatokat. Nagy a választék, sok kereskedő van és elég jelentős árkülönbségek. De a saját szempontrendszered alapján végül dönteni fogsz, hogy melyiket nézed meg élőben. Értékeled az autók előnyeit és hátrányait, kialakul benned egy kép mindegyikről. Az egyik jobban fog tetszeni a többinél. Megveszed, kifizeted és elindulsz a kocsival hazafelé.

613a89f3_1.jpg

3 dolog történhet ezután

1. Ha boldog vagy és nincs a gyomrodban az a bizonytalan érzés, akkor jól döntöttél (szerinted) és sikerült elvetned magadban a vásárolt gépjármű esetleges hátrányait. Úgy gondolod, hogy jó vételt bonyolítottál le, jól költötted el a pénzed.

2. Kis idővel a vásárlás után kételyeid támadnak. Biztos, hogy ez volt e legjobb vétel? Jól felmértem a lehetőségeimet? Nem kellett volna több kocsit megnézni? 

Aztán lassan meggyőzöd magad, hogy a rendelkezésre álló információk alapján jó döntést hoztál, ezzel feloldod a disszonáns érzéseidet.

3. Vagy annyira rossznak érzed egy idő után a döntésedet, hogy vissza akarod csinálni az üzletet. Lehet, hogy megtudod, hogy egy ismerősöd egy hasonló autót hirdet, jóval kedvezőbb áron. De jöhet bármilyen más infó is, bárhonnan, a lényeg, hogy új információt kapsz, ami miatt felülértékeled a döntésedet. Rájössz, hogy rossz üzletet kötöttél és csak hosszabb idő elteltével tudod magad túltenni rajta vagy visszacsinálod az egészet, ha tudod.

 

Van, aki szándékosan rájátszik a kognitív disszonanciánkra?

Igen, sok cég, egyes reklámjai ezen rossz érzésünkre építkeznek. Figyeld meg, hogy például, hogy hat a szépségégipar a tinikre. "Pattanásos vagy? Ez ugye nem jó? Nem vagy szép így?" Félelmet, rossz érzést, szégyent kelt a fiatalban, aki hogy ezt feloldja, megveszi az adott arctisztító terméket, hogy csökkentse az önértékelési disszonanciáját. Tehát a reklám által keltett kognitív disszonanciát vásárlással lehet feloldani.

 

És ezt már szinte tudományos szinten elemzik, mert a bűntudat keltést túl is lehet tolni, annyira, hogy elriassza a terméktől a vásárlókat. 

 

Mivel kerülhető el a kognitív disszonancia?

Mindenkinek más a tűrőképessége, döntési potenciálja, és az ingerküszöbe. Mindenkinek magához illő stratégiát kell választania. 

Ha még soha nem érezted azt, amiről a cikk szól, akkor valószínűleg neked ezzel nem is lesz problémád.

Ha folyamatosan érzed, akkor pedig lehet, hogy kicsit túlvariálod a dolgokat és nem tudod elfogadni a saját döntéseidet. Kérdés, hogy mennyire alaposan készülsz fel, mielőtt döntenél? Körbejárod a lehetőségeidet, értékelsz, használod a tapasztalataidat? Csináld úgy, hogy minden kérdésre igennel tudj válaszolni és akkor enyhülni fog a kognitív disszonanciád. És még egy, ami nagyon fontos, hogyha felkészülten vásároltál és eléd ugrik egy reklám, ami meg akar győzni, hogy nem jól döntöttél, akkor a korábbi vásárlásod miatt már ne fájjon a fejed. Majd, ha gondolod, kipróbálod az új reklámban bemutatott terméket később.

 

süti beállítások módosítása