Az International Council on Clean Transportation (ICCT), azaz a Tiszta Közlekedés Nemzetközi Bizottsága független környezetvédelmi szervezet hétfőn közzétett tanulmánya szerint az új gépkocsik valójában átlagban 42 százalékkal több üzemanyagot fogyasztanak, mint kísérleti üzemben. A kutatók egy éve is ugyanerre az eredményre jutottak, a helyzet tehát semmit sem javult.
A tanulmány alapját adó vizsgálat során 1,1 millió személygépkocsi nyolc uniós országban, 14 forrásból (magánfelhasználóktól, flottakezelőktől, szakfolyóiratoktól stb.) származó adatait elemezték.
Tíz éve még csak 15 százalék volt a különbség a gyári adat és a valóságban mért érték között - mondta Peter Mock, az ICCT európai igazgatója. A különbség 2013-ig 25 százalékra nőtt.
A diagrammon a fekete vonalat érdemes figyelni, ami a gyári közölt adatok és az ICCT által mért fogyasztási adatok közötti különbséget mutatja. Évről évre egyre hamisabbak a gyártók által közölt fogyasztási adatok.
A nagyobb fogyasztás nemcsak nagyobb károsanyag kibocsátást, hanem évente mintegy 120.000 Ft többletköltséget jelent az autósoknak, ha a valós fogyasztási adatokkal számolunk.
A nagy eltérés egyik oka, hogy a gyártók nem a valóságos üzemi körülmények közt mért adatokat adják meg, hanem a labortesztek során nyert értékeket. Az idén ősztől azonban a forgalomba kerülő új típusokra már szigorúbb előírások vonatkoznak, de ennek eredményét majd csak 2018 őszén, az új ICCT felmérésből fogjuk látni.
A ICCT szerint -akik 2015-ös tanulmánya indította a lavinát az emissziós adatok meghamisítási dízelbotrányban -, az életszerűbb mérési szabványok bevezetésével csökkenhet az eltérés. Ez sajnos nem jelent megtakarítást az autósoknak, egyszerűen a gyártóknak el kell ismerni a magasabb fogyasztási számokat.
Feliratkoznál hírlevelünkre? Megjelenés után azonnal küldjük Neked friss cikkeinket: ide katt!