8 tipp, hogy télen is spóroljunk az üzemanyaggal

2017.okt.27.

A tél közeledtével az autósok jelentős része felméreti a kocsija műszaki állapotát,fagyálló ablaktörlő folyadékra vált,  lecserélteti a nyári szettet téli abroncsszettre, szóval felkészül a télre. De mit tehetünk annak érdekében, hogy a fogyasztásunk se nőjön, sőt csökkenjen? 20091110kozlekede6.jpg

0. Téli gumiszett

Jó tudnunk, hogy ha a nyári szett és a téli szett abroncsok is saját felnin vannak, akkor is ajánlott le centríroztatni őket, különben tönkre mehet a futómű és az abroncs is jobban kopik. (a filléres szelepzár cserét is megcsinálja a szerelő)

A kettő szett acél vagy 1-1 szett acél-könnyű felnikkel csak időt spórolunk a szerelésnél. A legolcsóbb megoldás 1 acélfelni garnitúra egész évre, de persze ez egyedi döntése mindenkinek.

Minőségen nem éri meg spórolni, hiába van egyre kevesebb havas nap és egyre több vizes nap a teleken. Aminek érdemes utánanézni, az ismert márkák licencei alapján gyártott gumiknak (nem hamisítványokra gondolok) -> árban olcsóbbak, minőségben viszont nem biztos, hogy rosszabbak a neves társaiknál.

adac-2016-teli-185-65-15.jpg

Mindenképp legyen külön nyári és külön téli gumi szettünk. Ne próbáljunk ezen spórolni, hisz a baleseti statisztikák mutatják a téli gumi létjogosultságát. Ne kockáztassuk se a magunk, se szeretteink, se a többi közlekedő életét.

Időben cseréljünk nyáriról télire és téliről nyárira: a téli gumi korai felrakása és kései cseréje nyárira nagyban növeli a kopást és így csökkentve a téli gumi élettartamát. Általában tartósan 7 fok alatt csere télire és tartósan 7 fok felett csere vissza nyárira tavasszal. A túl korai és túl kései csere miatt 10-25%-al is csökkenhet a gumi élettartama.

 

1.Műszaki állapot

A téli időszak terheli meg legjobban az autónkat (jó nem számítva a 40 fokos nyári hőséget). Javasolt a gyártó által meghatározott időszakonkénti szerviz, nemcsak olaj, szűrő, gyertya cserére kihegyezve. Ezek elhanyagolása literekkel dobhatja meg a fogyasztást. Érdemes az autóhasználat jellegéhez igazítani a szervizperiódusokat. A városi, rövidtávú és rendszeres használat esetén célszerű a gyár által javasolt szervizidőtartam előtt átnézetni az autónkat. 

_86.JPG

Ha egy autóval túl sokat járunk városban rövid távokon, akkor a tökéletlen égés következtében a szennyező anyagok lerakódnak a motorban, koszolódik a rendszer, többet fogyaszt a motor. Ez a turbódízel motorokra is igaz, ahol a korom okozhat gondot. Éppen ezért ezeket az autókat érdemes bizonyos időközönként kiégetni autópályán tartósan magas fordulaton járatva. 

 

2. Útvonalválasztás

Bárhová megyünk, érdemes az útvonalat áttekinteni egy útvonaltervező alkalmazással, mondjuk a Google Térképpel. Egyfelől ez jelöli a havazás miatti torlódásokat az úton, másfelől megtaláljuk vele a legrövidebb vagy a leggyorsabb útvonalat is.

Az alkalmazás több lehetőséget is felkínál, legrövidebb út km-ben, legrövidebb út időben. A legrövidebb távolságú útvonalterv választása nem feltétlenül eredményezi az úton elfogyasztott kevesebb üzemanyagot. Íme egy példa: Nádasladányról szeretnénk Balatonfüredre eljutni, és 3 útvonaltervet ad a Google Térkép.

kepkivagas_6.PNG

Van egy útvonalunk Várpalotán keresztül, 46 perc és 51 km-rel, a második Veszprémen keresztül 41 perc és 45,5 km alatt, a harmadik Balatonalmádi felé 44 perc és 41,4 km. Tehát távra az Almádi felé vezető út 4 km-rel rövidebb mint az időben 3 perccel gyorsabb veszprémi út. A Google azonnal a veszprémi utat ajánlja. Miért: ez az időben rövidebb út végig fűút veszprémi elkerülővel, tehát magasabb sebességi fokozatban lehet haladni, ami nemcsak gyorsabb, de üzemanyag kímélőbb is. A rövidebb út jóval több településen is végigmegy, így a vegyes fogyasztása magasabb lesz a kocsinknak, mintha szinte csak főúton mennénk. 

 

3. Csomagok, tetőcsomagtartó, aerodinamika

A feles súly és a feleslegesen "kilógó" tárgyak, valamint a lehúzott ablak eltéríti az ideálistól autónk aerodinamikáját, növelve a légellenállását. A feles súly természetesen a motort is jobban igénybe veszi. Mindez növeli a fogyasztást, a torzítás mértékétől függően 10-30%-kal. Ha tehetjük szabaduljunk meg a csomagtartóban tárolt holmiktól, holtszezonban a tető csomagtartótól.

tetobox_sibox_tetocsomagtarto_box_thule_sport_expert_63992943347962.jpg

A lehúzott ablak kérdés kicsit kényesebb. Üzemanyagfogyasztás szempontjából szinte mindegy, hogy klímával vagy lehúzott ablakkal hűtjük magunkat, mindkét módszer növeli a fogyasztást. így itt csak a felesleges klímázással vagy ablaklehúzással tudunk spórolni. 

 

4. Keréknyomás, abroncs

Az abroncsok nyomását a szakértők javasolják a gyártó által leírt maximális értéken tartani. Annál magasabb nyomáson az autó veszít a tapadásából. A nyári gumi cseréjének halogatása téli gumira balesetveszélyes, míg a téligumi cseréje nyárira üzemanyagzabáló és gumigyilkos metódus.

 

5. Üzemanyag minősége

Heterogén anyagok az üzemanyagok, minél többféle meghatározott kereten belüli alkotóból áll annál jobb. Kb. (3-450 féleség).  Sajnos az egyneműsítés is rontja a bio alkotóval a sokrétegűséget.  Nagy eltérések vehetők észre a hazai benzinkutaknál. Az üzemanyagok nem egyformák, jelenleg nincs hivatalos minőség sorrend a különböző kutakon értékesített üzemanyagok laboratóriumi mérés alapján. Tapasztalati tény, hogy azonos olajtársaságnál két szállítmány sem egyforma. Ezért javasolt elismertebb, már bizonyított jó minőségű adalék használata.  Akár 10%-al is csökkentheti a fogyasztást és javítja a motor élettartamát. 

spuri.png

Persze nem „folyékony szerelő, egy üzemanyag adalék, amint ahogy, sok autós javítási feladatokat vár az adalékoktól. Megelőzés, preventív jelleggel folyamatos karbantartás lévén tudják ellátni feladatukat! Aki kitartóan használja, nem lesz motorikus javítási gondja. Vannak a külön-külön alkatrész javításra, tisztításra gyártott adalékok, melyek egyszeri nagy dózisú „gyorsjavításra” hivatottak. Nem biztos, hogy 30 féle üzemanyag adalék külön funkciókra jót is tesz az autónak. Minden elemében általánosan adalékolt, jó üzemanyagot kell tankolni és kész! A jó üzemanyag fogalom csak, de lehet érte tenni egy keveset az autósnak is. További információért kattints ide!

 

6. Motor járatás hidegben
Télen, hidegben, álló helyzetben sokan melegítik a motort, amivel pazarolják az üzemanyagot. Bár a motornak sem árt indulás előtt egy-két perc melegítés, de
a motor számára sem hasznos, ha álló helyzetben melegítjük, ugyanis alapjáraton lassabban melegszik, mint emeltebb fordulaton. Finom gázzal, legfeljebb 3000/percig, de inkább csak 2000-2500-ig forgatva hideg motorral is nyugodtan el lehet indulni. Ha fázik a fenekünk, akkor meg ott van az utólag is beszerelhető ülésmelegítő.

2684948_94c1da677263ed891b499e95d9ad7d3e_wm.jpg

 

7. Vezetési stílus

Az autó menetre kész állapota és az üzemanyag minősége után a vezetési stílus a legjobban, ha nem a legeslegjobban meghatározó az üzemanyag fogyasztás tekintetében. A sportos vezetési stílus: padlógáz, nem a gyártó általi fordulaton javasolt váltás, a sok fékezés mind növelik a fogyasztást akár 5-6 literrel 100 kilométerenként. 

66228_530427_1000x700.jpg

A nagy sebességnek ára van az autópályán. Ha 90-nél 6 Liter/óra az üzemanyag fogyasztásunk, 110-nél ez 7 Liter/óra, 130-nál 8 Liter/óra fogyasztással számolhatunk, persze ez autó és vezetőfüggő is. Szóval +20 km/óra sebességnövelés esetén minimum 1 Liter/100 km fogyasztásemelkedéssel számolhatunk.

A tempomat használata átlagosan 10% üzemanyag fogyasztást jelenthet, még akkor is, ha az autó emelkedőn is tartja a beállított sebességhatárt, ezzel növeli a fogyasztást is, illetve a lejtőn meg képes visszatartani az autót. Szóval dimbes-dombos utakon nem éri meg a tempomat, máshol igen.

A fékezés egyértelmű üzemanyag pazarlás, ezért ne gyorsítsunk, hogy elérjük a piros lámpát, ne gyorsítsunk, ha kanyarhoz közeledünk.

Tartsuk a követési távolságot. Ha előttünk lassít valaki és bőven van féktáv, sok esetben elég csak a gázt felengedni, nem kell feltétlenül fékezéssel is elvesztegetni a már megtermelt mozgási energiát, ezért nem csak biztonságos, gazdaságos is a nagy követési távolság.

Ha tehetjük, minél hamarabb kapcsoljunk fel a legmagasabb fokozatba. Az autó visszafogottan fogyaszt, az áttételeknek köszönhetően hatékonyabb a teljesítmény leadása. 

 

8. Motorfék

Üresbe tett váltóval és kinyomott kuplunggal gurulva szépen pocsékoljuk az üzemanyagot. Motorfékezéskor ugyanis az elektromos üzemanyagpumpák nem szállítanak üzemanyagot, zéró a fogyasztás, másrészt balesetveszélyes, ha nincs összeköttetés a motor és a kerekek között. Lejtőn gurulva úgy kell megválasztani a sebességfokozatot, hogy a motor fékhatása ne lassítson a kívánt haladási tempó alá, inkább a fékpedált kelljen érintetni, mint a gázt.

Finomabb gázadással máris literekkel kevesebb az átlag, de a motorféket sűrűbben használva is spóroltunk egy litert száz kilométerenként. Ez azért van így, mert a modern motorok motorfék üzemben - tehát amikor sebességben hagyva, gáz elvétellel lassulunk - nem fogyasztanak üzemanyagot, miközben üresben gurulva (alapjáraton) igen. A motorféket ráadásul azért is érdemes többet használni, mert így a fékbetét is tovább bírja.

Képek: Spuri

süti beállítások módosítása