Másfél hónap telt el a suliból és máris 10.000 középiskolás jár korrepetálásra magántanárhoz, megterhelve ezzel a családi kasszát és elvéve sok időt a diákok iskola utáni idejéből. Minden évben egyre több szülő dönt egy olcsóbb és időtakarékosabb megoldás mellett, ez az e-learning, e-tanulás .
Eltelt másfél hónap a sulikezdés óta, minden tantárgyból volt már 2-5 jegy és kezd kialakulni a cél a félévi bizonyítvány minőségére. Javítani kell ebből és ebből - beszélik meg a szülők a gyerekekkel, miután átnézik az elektronikus naplót. Ezért a szakközepekben már kialakult az a réteg, aki korrepetálásra jár, hogy a kitűzött cél meglegyen félévre. Az OFI szerint a középiskolások 15% jár korrepetálásra, ami úgy 10.000 tanulót jelent.
A többezer forintos órák megterhelik a családi kasszát és jelentős időt vesz el a diákok iskola utáni idejéből is. A korrepetálás, ahogy korábbi cikkünkben írtuk úgy 80.000 Forintra jön ki félévenként, és az utazási időt is figyelembe véve heti 4-10 órát is elvesz a gyerektől, ami azt eredményezi, hogy le kell mondania valamely "hobbi" szintű különórájáról. Magyarul 1,6 milliárd forintot költünk Magyarországon összesen középiskolás gyermekeink korrepetálására...
Az idő és a pénz új tanulási/korrepetálási irányba fordítja a szülők figyelmét, ez az e-learning, azaz az online oktatási rendszer. Jóval olcsóbb és hatékonyabb tud lenni a hagyományos oktatásnál, ezért minden évben 10-20% nő az e-learning résztvevők száma.
Amúgy az e-learning gyökere több mint 400 évre nyúlik vissza
Az ilyen típusú, vagyis önálló és valamilyen segédeszköz által irányított tanulás ősatyja Agostino Ramelli tervezőmérnök 1588-ban megjelent felolvasógépe volt. A később kifejlesztett "tanulógépre" pedig elsőként Halycon Skinner fogadtatott el szabadalmat 1866-ban, ezt követően, pedig 1936-ig majd 700 szabadalmat nyújtottak be "tudás- vagy feladatgépezetekre" ("Übungsmaschienen").
A tanulási folyamatot elsőként 1959-ben Crowder individualizálta, azáltal, hogy tanulóprogramja segítségével az egyéni hibákon alapuló osztott tananyagot felkínáló programot alkotott. Az első, egyéni tanulásra fókuszáló szervezet 1971-ben jött létre az Egyesült Államokban, az NSF (National Science Foundation), melynek célja az idő alapú, számítógéppel kontrollált interaktív képzés fejlesztése volt, továbbá a logikailag programozott automatikus oktatás működésének elősegítése.
A mai értelemben használt "e-learning" az 1990-es évek közepétől indult fejlődésnek. Azóta, pedig olyan fogalmakat keltett életre, mint a "notebook-egyetem" vagy "iskola a hálón". Ugyan egyre inkább terjedőben vannak az Interneten alapuló, "e-learning"-gel támogatott iskolai képzések, jelenleg mégis inkább tekinthető a hagyományos oktatási formák kiegészítőjének mintsem helyettesítő képzési formájának, korrepetálásra kiválóan alkalmas és ajánlott.
E-learning 7 előnye a hagyományos korrepetálással szemben:
1. nincs utazási idő, ezért heti 2-5 óra megspórolható a diáknak, és nincs utazási költség sem!
2. bármikor hozzáférhető, ezért nem kell, hogy a korrepetálás más program, különóra kárára menjen, ezek elvégzése után otthon nyugodtan használható. Akkor tanulsz, amikor akarsz
3. A tananyagok kis egységekből állnak, melyek építőkockaszerűen egymásra épülő könnyen átlátható rendszert alkotnak, ahogy azt a korábban bemutatott matek e-learning oldal teszi
4. a diák a saját tempójában tanulhat, nincs időkorlát, érdemes nem youtube videós e-learning oktatási anyagokat keresni
5. a tananyag elérhető digitális formában így kész a jegyzet
6. stresszmentes tanulási folyamat: nem ég a gyerek arca az egész osztály előtt, ha hibázik
7. innovatív, korábban megvalósíthatatlan megoldásokat használnak a tanulók figyelmének felkeltésére és a lecke könnyebb megjegyzésére
Milyen e-learning oldallal ne foglalkozzunk
-1. a felépített, lapozható leckék helyett sima youtube videók vannak. Ez a leggagyibb e-learning, ugyanis mintha egy korrepetálást vennének fel a tanárral, olcsó készítésű "tananyag"
-2. adott témára nem kínál komplex tananyagot
-3. a tananyagok nem szisztematikus felépítésűek, nem apró lépésekben a lehető legrészletesebben magyarázzák el az adott témát
-4. nem lehet oda-vissza lépkedni kedvünk szerint a leckében
-5. nem használ rajzokat és ábrákat: köztudott, hogy a vizuális eszközök segítik a tanulókat
-6. nem telefonra és tabletre optimalizált a weboldal, ezzel elveszti a bárhol, bármikor és bármilyen eszközön való tanulás előnyét
-7. Az e-learning fejlesztések költsége Magyarországon nagyon magas, csak sokára térül meg. Ezért kevés professzionális e-learning oldal található
Mielőtt e-learning-re váltasz, értékelheted a fenti pontok alapján az oldal hitelességét. Matek e-learning oldal értékelésünket itt olvashatod.
Az ördög a részletekben rejlik
Az ördög a részletekben rejlik, a részletek pontos és vizuális kidolgozása pedig borzasztóan időigényes, éppen ezért kevesen állnak neki. Íme egy példa, milyen az, amikor egy lecke teljesen ki van dolgozva hatékony e-learning tanuláshoz:
Példa a Mateking, matematika e-learning oldalról származik
Megbízható e-learning oldalt válassz
Mielőtt előfizetsz egy oldalra, érdemes megnézni a minősítését, a neten fellelhető véleményeket elolvasni róla, és a fenti pontok alapján leellenőrizni a tartalmat. Oké, hogy az e-learning oldalak általában olcsóbbak jóval a korrepetálásnál, de a fő szempont ne a pénz hanem az e-tanulás adta előnyök kiaknázása legyen. Matematika korrepetálásra értékeltük a Mateking oldalát.
Ne hagyd magára a gyerekedet
Az első leckéknél szükség lehet egy kis motivációra, hozzászokásra. Szóval ne úgy csináld, hogy szólsz a lányodnak/fiadnak, hogy mostantól nem kell járnod korrepetálásra, helyette előfizettem neked a weben, ott tanulhatsz, itt a felhasználónév és a jelszó! Ehelyett ülj le vele, nézd meg magad is egy két leckét és ellenőrizd a gyermekedet később is.
Tűzz ki célt
Az e-tanulás kiválthatja a korrepetálást. Cél nélkül viszont mérhető eredményt se érünk el vele. El kell dönteni a féléves vagy évvégi jegyet, amit el szeretnénk érni vagy amennyi kell a felvételihez.
Határozzuk meg az időt, amit e-lörningezik a nebuló hetente
Van akinek egy kis ismétlés, hetente 2x elég a cél eléréséhez. Amennyiben nagyobb a lemaradás, akkor célszerű előszőr heti 3-4 alkalommat etanulni, amely óraszám később csökkenthető lesz heti kettőre. Fontos, hogy eredményt érjünk el vele.
A Mateking oldalán most 2000 Ft/félév díjért cserébe megkapod a teljes középiskolai és egyetemi matematika tananyagot. Kattints ide a bemutatkozó anyagukért!