Adásvételi csoport az apróhirdetés jövője?

A hölgyek fogják uralni a kereskedést?

2016.dec.27.

Melyik az az elektronikus piac, ahol havi több tízmilliós értékben kereskednek, javarészt hölgyek az eladók és vevők is, de akár TE is tagja lehetsz, a tudtodon kívül? Ezek a Facebook adásvételi csoportok. 

Miként működnek? Mik a hátrányaik-veszélyeik? Előnyeik? Milyen termékek pörögnek leginkább? Mennyi pénz cserél gazdát?

Mi, a Maradok a pénzemnél csapat több, mint 2 hónapos kutatómunka alatt, 100 csoportban regisztráltunk és kérdőíveztünk, hogy választ kapjunk a fenti kérdésekre.

 p1020480.jpg

Mennyi csoport is van a Facebook-on?

Kezdjük egy kis Facebook matekpéldával, mert ami elsőre feltűnt, mikor elkezdtük elemezni a Facebook adásvételi csoportjait, hogy nagyon sok van belőlük és nagyon sok taggal rendelkeznek.

csopszamok.PNG

Tagságuk a több százezrestől a párszázasig terjed. Átlagban csoportonként 1.000 tagot számlálunk így kijön egy 8 milliós csoporttagság Magyarországra.

Milyen szép szám! Nézzük meg jobban egy kicsit a hátteret. Magyarországon 5,3 millió regisztrált tag van a Facebookon. Ismét szép szám  a 10 milliós lakosságtól és a 5,8 milliós internethasználótól. De nekünk valami nem kerek ezzel a számmal. Amit sejteni lehet

  • minimum  20% dupla regisztráció
  • és 20% pedig oldal, csoport stb, tehát nem személy.

Tehát úgy 3,2 millió valós személy - felhasználója lehet a Facebooknak itthon, akiknek 50% használja aktívan a közösségi portált, a felmérések szerint. A felhasználók negyede lehet tagja egy adásvételi csoportnak, ami 800.000 valós tagot jelenthet.

Van 800.000 valóban adásvételi csoportban tag és 8 millió összes tag, ami azt jelenti, hogy 10 – szeres átfedés van a csoportok tagsága között. Ennyit a szép Facebook számokról.

community-178148-1024x630.jpg

Mi 100 mindenféle adásvételi csoportba regisztráltunk és itt végeztünk közvélemény kutatást és elemzést. Az adminok szerint a csoportok maximum 20%-a aktív: keres valamit vagy eladni akar vagy csak posztol valamit. Ennek egyik oka a meghívásos rendszer, amit később írunk le.

80% inaktív, valószínűleg már az értesítéseket is letiltotta a csoportjából a hírfolyamba és esetleg akkor aktivizálja magát, ha újra keres valamit. Tehát  70.000 aktív eladó/vevő lehet a csoportokban, ami alig több mint 1%-a az összes magyar facebook regisztrációnak.

Most, hogy tisztáztuk az arányokat, nézzük meg, hogy milyen szokások uralkodnak, kik  kereskednek az adásvételi csoportokban, milyen termékek és mekkora összegben cserélnek gazdát.

 c.png

A felmérés kimutatta, hogy a 35 év feletti, városban lakó hölgyek alkotják a csoportok magját, akik 1-2 éve csatlakoztak, új vásárlási lehetőségeket keresve. A vevő és eladó között a kommunikáció döntően elektronikus formában zajlik, ritka a telefonos egyeztetés. A vásárlások összege általában 10.000 Ft alatt van. Leginkább személyes találkozókon zajlik az átvétel. Ha nem személyesen, akkor utánvéttel, gyors vagy normál postai úton küldik el az eladók. Havonta átlagosan 1 adásvételt bonyolít 1 tag. 

A tagok fele elad és vásárol is a csoporton belül, tehát nincsenek beskatulyázott eladói vagy vevői szerepek. Ez közösség mindenképp előnyt jelent egy apróhirdetési oldallal szemben, ahol nem alakul ki csere-berés, bizalomra épülő kereskedési forma. 

Alkudni? Kötelező! Az eladók nyitottak rá, nem elutasítóak.

 

Az adminokról

Elsőként szeretnénk megköszönni Pálnak, Lillának, Zsoltnak, Attilának, Dávidnak, Zsuzsának, Tündének, Krisztiánnak és Máténak a támogatást. Ők adminok, különböző csoportokban. Körülbelül 100 adminnal próbáltunk meg kapcsolatba lépni, ebből 9 admin válaszolt. A többiekről semmit sem tudunk, nem jeleztek. Illetve még 4 helyről jött a válasz, hogy már nem foglalkozik a csoporttal, pedig még vannak aktív tagok-hirdetések

Érdekes a szerepük, mert irányítják, moderálják a csoportot, a Facebook mégsem ad a kezükbe semmilyen mérési eszközt. Nem tudják pontosan így a sikeres tranzakciók számát, a nemek megoszlását, a csoport életkorát. Igazándiból csak egy csomó adminisztrációs munkájuk van, hasznos munkásai a Facebooknak, ingyen.

 

A csoportok létrehozásáról, és veszélyeiről

A csoportok építése hihetetlen egyszerű. Alapítasz egy csoportot és felveszed az összes ismerősödet tagnak. 5-10 ismerősöd megteszi ugyanezt és máris van egy többezres adásvételi csoportod. Korrekt?  A legkevésbé sem, hiszen a meghívottnak nem kell hozzájárulnia a csatlakozáshoz, felvették és tagja a csoportnak. Meredek, mert így olyan csoportoknak is tagja lehetsz, ami mondjuk nem szívesen lennél részese.

Itt tudod megnézni, hogy mely csoport tagja is vagy. Szerintünk meg is fogsz lepődni!

https://www.facebook.com/groups/?category=groups

 facebook_csoport_belso02.jpg

Facebook vs Apróhirdetési oldalak

Mennyire könnyű kezelni a hirdetésünket egy adásvételi csoportban? Mennyire könnyen találhat egy érdeklődő az általunk hirdetett termékre? Összehasonlítottunk egy  Facebook Csoportot egy általános Apróhirdetési oldallal.

Kezdjük a Maradok a pénzemnél csapat összehasonlításával:

7.png

Ami hatalmas hiányossága a Facebook adás-vételi csoportoknak, hogy nem lehet a termékeket kategorizálni, se hely szerint szűrni kereséskor. Ezt a funkciót hiányolták a legtöbben a kérdőív kitöltésekor. Előnye viszont, hogy látjuk az eladó és a vevő(érdeklődő) profilját és már itt lehet következtetni, hogy mennyire lehet komoly egy tag. 

Felelősséget persze a Facebook, se vállal a csoportokban folyó kereskedésért. 

Az eladhatóság persze nagyon sok mindentől függ, de átlagosan a feltett termékek felét biztosan eladják a csoportokban, ami nem is rossz az apróhirdetési oldalak 65% eladási arányhoz képest.

A FB tagok szerinti előnyök és hátrányok egy apróhirdetési oldallal szemben:

vs.PNG

Mik pörögnek leginkább?

 

mit_vasarol.PNG

 

Biztonság?

 

biztonsag.PNG

Negatív tapasztalatok a csoportban

 

negativ.PNG

 

Pozitív tapasztalatok

 

pozitiv.PNG

Mi tanácsolnak az új tagoknak a csoportban már több éve kereskedők?

 

  1. Alaposan egyeztessünk az eladóval és vevővel is (ne feledjük az eladót is becsaphatják!). Kérjünk képeket a termékről, a facebook-ra feltöltötteken kívül is. 
  2. Ha nem ismerjük az eladót, akkor próbáljunk róla infót szerezni, hogy ki kereskedett már vele, vagy ő is adhat referenciát
  3. Amennyiben meggyőződtünk arról, hogy a termék kell nekünk, mindenképp személyesen találkozzunk az eladóval először és a terméket is így vegyük át
  4. Pénzt soha ne utaljunk előre, ha nem tudjuk személyesen átvenni, akkor csak utánvétes szállítást kérjünk

 

Összegzés

A Facebookon való kereskedés, megfelelő körültekintés mellett valóban lehet sikeres és hatékony. Bár egy egyszerűbb apróhirdetési oldalnak is több funkciója van, viszont a csoportokban kialakul egy komoly szándékú kereskedő réteg, akik tényleg vásárolni akarnak. Kisebb összegű termékek értékesítésének kiváló színtere.

A Maradok a pénzemnél csapat úgy értékeli a felfújt Facebook kamu marketing ellenére is, hogy érdemes az adásvételi csoportokban hirdetni. Ha nem fejleszt a Facebook a keresési és kategorizálási funkciók területén és nem ad több jogot az adminoknak, akkor az apróhirdetési oldalaknak viszont nincs tartanivalója a Facebook-tól, hosszútávon sem.

Spórolni akarsz a vásárláson? Csatlakozz az OkosVásárló csoportunkhoz hasznos tippekért és egyszerű trükkökért! KATT IDE!

süti beállítások módosítása