Megéri ma napelemes rendszert kiépíteni? Biztosan lenullázzuk a költségeinket egy napelemes rendszerrel? 

2020.jan.27.

Egyre többször hallható az építtetőktől új építésnél vagy felújításnál az a kívánság, hogy azért telepítenének hőszivattyú + napelem rendszert, mert szeretnék “lenullázni” a hőszivattyú alacsony áramfogyasztását. Előzőnél sokkal gyakrabban merül fel az, hogy fűtsünk árammal - tudva azt, hogy még lakhatásit sem adnak egy ilyen fűtési megoldásra - majd napelemmel lenullázzuk a számlát és nem lesz karbantartandó berendezésünk sem! 

b08dc7e8da4c3e65dcbc6c1a16e6489d_d49afe6e3b4eb7cadfe308837303ec67.jpg

A napelemes rendszert kiépítők tehát azt szeretnék elérni, hogy a későbbiekben ne legyen semmilyen fizetendő költségük az áramdíj tekintetében. Áramdíjat lehet, hogy nem fizetnek majd, de sok minden mást biztosan. Melyek ezek a napelemes rendszer telepítése után is fizetendő költségek? Megmutatjuk.

 

7+1 ok amit mindenképp gondoljon át mielőtt napelemes rendszerre költi az építési/felújítási költségvetés egy részét!

1. Napelem táblák tisztítása

Nagyon kevesen gondolnak arra ha napelem rendszert építenek ki, hogy a tetőre helyezett napelem táblák felülete az idő múlásával igenis koszolódik, ezért azt különböző időközönként - telepítői vélemények szerint akár évente - tisztítani szükséges.

Ennek a tisztítási munkának a költsége egy megkérdezett napelem rendszer forgalmazó és a tisztítási szolgáltatást vállaló vállalkozó szerint évente több tízezer forintos - kb. 30 000-50 000,- Ft - összeg, amelyben benne van a munkadíj, a tisztítószer költsége, a munkaeszköz amortizációja, stb. A végösszeg nyilvánvalóan függ a napelem táblák számától, a tető magasságtól, és más tényezőktől, ezért a szolgáltatás megrendelése előtt fontos konkrét ajánlatot kérni a vállalkozótól.

És miért fontos a napelem tábla tisztítása? 

Mert amennyiben elkoszolódik a felület, a megtermelt áram mennyisége csökken, a rendszer hatásfoka romlik, nem képes azt a teljesítményt produkálni, amiért azt felszerelték.

 

2. “Napelem adó” vagyis az aktuális rendszerhasználati díj

Idézzük a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal 2017. március 8-i közleményét:

“A MEKH rendelet értelmében nem terheli teljesítménydíj a 2017. március 31-ig üzembe helyezett háztartási méretű kiserőművek üzemeltetőit, a 2017. március 31-ét követően üzembe helyezett, de 4 kW-nál nem nagyobb teljesítményű háztartási méretű kiserőművek üzemeltetőit, valamint azokat a 4 kW-nál nagyobb teljesítményű háztartási méretű kiserőműveket, amelyekkel kapcsolatban az üzemeltető 2017. március 31-ig benyújtotta az illetékes elosztóhoz az üzembe helyezésre vonatkozó szándékáról az igénybejelentését. Az elosztói teljesítménydíj alanyai a 4 kW-nál nagyobb teljesítményű (az igénybejelentést 2017. március 31. után benyújtó, vagy a névleges teljesítményt ezt követően megnövelő) háztartási méretű kiserőművek, azok esetében is csak a 4 kW feletti rész. A Hivatal által megszabott elosztói teljesítménydíj 0 forint.”

forrás: http://www.mekh.hu/a-haztartasok-tovabbra-sem-fizetnek-elosztoi-teljesitmenydijat

Ez így rendben is van mindaddig, amíg úgy dönt a MEKH elnöke, hogy az elosztói teljesítménydíj nem 0 forint!! Valamint úgy is dönthet a MEKH elnöke vagy akárki, aki jogszabályokat hozhat a témában, hogy az elosztói teljesítménydíjat a 4 kW-nál kisebb teljesítményű napelemes rendszerekre is meg kell fizetni! 

Vigyázat! A 4 kW feletti teljesítményre a jelenlegi szabályok szerint is kell elosztói teljesítménydíjat - rendszerhasználati díjként is ismert tarifa - fizetni, csak ez most még nulla forint!!

Fontos tudni, hogy a jelenlegi szaldó elszámolás európai viszonylatban is kirívóan kedvezményes, talán ez az első eset, hogy az osztrák sógorok irigykednek ránk. Ebből arra lehet következtetni, hogy ez a mennyei állapot nem tart majd örökké. 

 

3. A napelem tábla hatásfokának/hozamának csökkenése

Mi az a napelem hatásfok? 

Azt jelenti, hogy a készülék a napsütést milyen hatékonysággal alakítja át elektromos energiává. Az elérhető hozamot befolyásolják az éghajlati tényezők, a tájolás és az elevációs szög, továbbá a napsütéses órák száma.

A hatásfokot negatívan befolyásolja a napelem táblák elhasználódása, amely miatt évente akár 1-2 %-os hatásfok csökkenéssel is lehet számolni. A 20-25 éves teljesítmény garancia max 20% csökkenést prognosztizál. Ebből következően a teljesítmény vesztés 1 % alatt kellene hogy maradjon, de biztosan ennyi marad 20 év múlva?

A komplett napelemes rendszerben a solar üvegek fényáteresztő képessége minimális mértékben csökkenhet az idő múlásával és a napelemben található félvezető szilícium átalakító képessége is gyengülhet.

Nem lesz könnyű helyzetben az a napelem tulajdonos, aki a 18 éves rendszerénél be kívánja bizonyítani, hogy jogos a garanciális csere, mert nagyobb a teljesítmény vesztés a garanciában megjelölt mértéknél.

 

4. Nem a napelem tábla a leggyengébb láncszem egy napelemes rendszerben, hanem az INVERTER!

A kiépített napelemes rendszer élete során, bármilyen üzeműről is legyen szó, inverter cserével kalkulálni kell! 

Mivel az inverterek alakítják át hálózatunknak megfelelő váltóárammá a napelem által előállított egyenfeszültségű villamos energiát, évi 3-4 000 órát üzemelnek. Éppen ezért bizonyos elektronikai alkatrészeik meghibásodása, illetve elöregedése miatt várhatóan 10-15 éven belül cserére szorulnak. 

Internetes kutatásunk alapján a ma fellelhető leghosszabb garancia egy inverterre 12 év! Persze egy ilyen típus ma az egyik legdrágább is!

Egy inverter ára a manapság fellelhető adatok és kapott árajánlatok szerint is több százezer forint!! Az inverterek ára teljesítményarányos, 20 kW-os méretnél már eléri az egymillió forintot.

 

5. Nagy bátorság, ha elmarad a külön biztosítás megkötése!

A családi házakra kötött biztosítások alapból nem tartalmazzák a háztetőn elhelyezett napelemek, napkollektorok sérülésére vonatkozó kárigény elfogadását, ezekre kiegészítő, opcionális szerződést kell kötni.

A szélsőséges időjárási jelenségek közt egyre gyakrabban fordul elő tyúktojás méretű jégverés, fakidőlés, tető szélterhelés miatti megbontása, stb.  

Ajánlunk egy linket, ahol fontos információkat olvashat a napelemes rendszerek biztosításáról:

https://www.mnnsz.hu/napelem-biztositas-miert-es-hogyan-vedd-energia-befektetesedet/

 

6. Napelem csatlakozók problémái

Nem találkoztunk még olyan napelem rendszer értékesítővel vagy szerelővel, aki elmondta volna akár az árajánlat küldésekor, akár a szerelés után, hogy mi van akkor, ha a napelem táblák hátsó részén lévő elektromos csatlakozókkal valami probléma van!

_vyr_55mc4-par.jpg

Napelemes csatlakozó, forrás: napelem-online.hu

Minden bizonnyal a táblák összekötésére használt csatlakozók sem örök életűek, de ki tudja megmondani pontosan, hogy mégis meddig nem lesz velük probléma?

Gondoljunk bele milyen hőmérséklet ingadozásnak vannak kitéve ezek a csatlakozó elemek az évek során. Nyáron a napelem tábla hátoldalán akár 50-60 Celsius-fokra is felhevülhetnek, télen pedig a -15 Celsius-fokra is lehűlhetnek. Vajon meddig bírják ezt az igénybevételt? Ha meghibásodnak, vajon mikor veszi ezt észre a tulajdonos? Ki javítja majd meg ezt? Egyáltalán ki lesz az a szerelő, aki biztosan meg tudja majd állapítani, hogy a fennálló rendszerhibát egy problémás csatlakozó okozza?

 

7. A szokásos kérdés: mikor térül ez meg nekem?

Magyarországon még ritka az a gondolkodásmód, amely alapján valaki csak környezettudatosságból ruház be megújuló energia használatára. Így sok helyen olvashatjuk, hogy a napelemes rendszer megtérülési ideje az elmúlt 15 évben az ötödére csökkent, a nappali áramra vonatkoztatva. A nappali áram ára kismértékben változó különböző szolgáltatóknál, átlagárnak 39 Ft/kWh-val számolhatunk 2019-ben.

Egyszerűsített megtérülési számítással legtöbb forrás 10 évet határoz meg. A közgazdászok ezt persze nem fogadják el, megvizsgálják azt is, mekkora hozama lett volna a befektetett összegnek, ha más befektetésben termelt volna hozamot.

Ha azt is figyelembe vesszük, hogy léteznek nagyon megbízható befektetések - arany vagy  olyan brand márka részvényei - amelyek 100 %-ban biztonságosnak tekinthetőek, vagyis a befektetés 30 év múlva is meglesz, továbbá a hozamokat is abszolválhatja a befektető.

Mire számíthatunk egy műszaki berendezésnél 30 év múlva? Megőrzi az újkori  értékét?

Konkrétabban, mennyit ér majd egy 30 éves napelem - már a vásárlásnál kifizettették a megsemmisítés költségét - mennyit ér egy 30 éves napkollektor és mennyit ér majd egy 30 éves elektromos autó?

Vajon nem sokkal zöldebb befektetés, ha például a 133 éve működő Bosch részvényeiből vásárolok, tudva azt, hogy a Bosch szabadalmak piacvezetők az autóiparban, de más területeken is jelen vannak?

 

7+1. Érdemes-e a kedvezményes áramtarifát napelemmel kinullázni?

Egy hőszivattyús - például geotermikus hőszivattyús - rendszer mellé nem biztos, hogy javasolt egy napelemes rendszer kiépítése is, mivel egyértelműen látszik, hogy az érdemben nem lesz költségcsökkentő az évek múlásával. 

A napelemre szánt költségvetési összeget talán célszerűbb lehet a tervezett vagy felújított ingatlan szerkezetére költeni, annak érdekében, hogy egy igazán energiahatékony épület jöjjön létre, de ráfordítható egy hővisszanyerős szellőztető rendszerre is, amivel folyamatos szűrt levegőt juttathat be ingatlanába többek között a jobb életminőség érdekében.

A napelemes rendszer kiépítése helyett ajánlatos továbbá a hőszivattyús rendszer mellé megigényelni az áramszolgáltató H tarifás áramszolgáltatását, amellyel fűtési szezonban - október 15. és április 15. között - 23,54 Ft/kWh áron használhatja a megújuló energiaforrással üzemelő berendezését. (Az árak bruttó árak és a 2019. szeptemberi állapotot tükrözik az E.ON-nál.)

Félreértés ne essék, a nyári félévben sem lesz áramszünet a H tarifás mérő mögött, csak akkor normál tarifa alapján számláz a szolgáltató.

Itt egy érdekes poszt arról, melyik kedvezményes áramtarifát válasszuk egy hőszivattyús rendszerhez:

http://energiatudatosotthon.hu/geo-vagy-h-tarifa-melyik-hoszivattyus-aram-tarifat-valasszam/

A fentiek alapján látható, hogy egy napelemes rendszerrel nem lesz teljesen költségmentes az áramdíj. Pontosabban az áramdíj lehet, hogy nulla lesz, de azt nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a napelemes rendszer kiépítése után már nem lesz fizetendő költsége a napelem tulajdonosnak.

A napelemek mai értékesítési módszerével némelyik napelem kereskedő azt a mindenki számára jól érthető üzenetet fogalmazza meg, hogy csak napelemes rendszert telepítsen és soha többé nem kell áram számlát fizetnie! Mintha ez valóban így is lenne amíg világ a világ!

A kijelentéssel a következőket is sugallják:

  • nem kell mérlegelni a későbbiekben, hogy melyik fűtési technológia milyen előnyökkel és hátrányokkal jár, 
  • nem kell mérlegelni milyenek a hosszú távú kilátások egy-egy fűtési rendszer kiépítése után, 
  • nem érdemes beszélni arról, hogy milyen legyen egy épület tájolása, 
  • nem fontos mi az a hőhíd, 
  • miért is foglalkozzunk a beltéri levegő folyamatos cseréjével,
  • kit érdekel, mi az a természetes klimatizálás (pl.: ültess árnyékoló növényeket a házad mellé).

 

Ne higgyen az ilyen kijelentéseknek: “csak elektromos fűtési rendszert + napelemes rendszert kell kiépíteni és nem kell már az életben rezsiköltséget fizetni.”

 

Szerző: Ballai Zsolt, Kardos Labor

 

A bejegyzés trackback címe:

https://maradokapenzemnel.blog.hu/api/trackback/id/tr2115430636

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fifibá55 2020.01.28. 14:48:34

A meglévő 4,3 kW-os rendszeremmel úgy térül meg - számadatok alapján - 8,5 év alatt a beruházás, hogy másfél villanyautó töltését is biztosítja. Öt év óta egyszer sem takarítottam, az eső megoldja. Ja, a 10 év teljes garanciát eddig nem kellett igénybe vennem, de biztos csak szerencsés vagyok.

aronsatie 2020.01.28. 15:13:40

Ha a napelem sem éri meg, akkor semmi sem. Utólagos szigetelés pl. pláne nem, mert sokkal nehezebben valósítható meg, ls költségesebb is, a megtérülési ideje is jóval nagyobb, mint a napelemes renszeré. A kondenzációs kazánról nem beszélve, ami az összes járulékos költségével együtt drága is, a haszna, gyengébb szigetelés mellett, kb. nulla, viszont legalább szervízigényes.

schankox 2020.01.28. 15:16:37

Áprilisban lesz 10 éves a rendszerünk, tehát hazai viszonyok között elég réginek mondható. Akkoriban még igen drága volt, tehát valós megtérülésről szó sem lehetett: mi most járunk szinte hajszál pontosan 50%-os megtérülésnél. Manapság sokkal jobb a helyzet, egy biztosan megtérülő beruházás, én mindenkinek ajánlom.

Két nagy félreértés van a cikkben:
1. tisztítás: teljesen felesleges, egy normál fekvésű tetőn ez időről időre magától megoldódik.
2. öregedés miatti hozamcsökkenés: biztosan van valamennyi, de nem észrevehető: az aktuális évi időjárás ingadozása sokkal nagyobb kilengéseket okoz az évi termelésben. Nálunk pl. a 2 évben volt a legnagyobb az évi termelés, míg a második legnagyobbat a 8. évben regisztráltuk.

Egyebek:
- rendszerhasználati díj: biztosan lesz, de ezzel az erővel gázáremelés is lehet, meg tűzifa drágulás is. Egy kockázat, amit érdemes szem előtt tartani, de nem túllihegni
- inverter tényleg elromolhat, esetleg a javítás olcsóbb lehet, mint újat venni
- csatlakozók is öregedhetnek, csakúgy, mint minden más - ezek javítása ronthatja a megtérülést (nálunk egyelőre semmi hiba nem volt 10 év alatt)

rnz 2020.01.28. 15:20:11

Épp csak a lényeg maradt le: Ha túl kicsi a betelepíthető felület, vagy rossz a fekvés, esetleg túlságosan árnyékolt, akkor sem éri meg. Gyakorlatilag ez az elsődleges szempont, ha az anyagi rész nem akadály. Persze, fel lehet rakni 2 táblát is, csak akkor nem hogy a büdös életben nem fogja kitermelni amit ráköltöttél, hanem egyenesen minuszos lesz a dolog.
Személy szerint nálam pont ezért nem pálya a napelem, mert annyi kiszögellés van a tető déli oldalán, hogy semmi értelme belekezdni sem.
kepkuldes.com/images/68b45e87a4735fe0147a62384168af94.png

maximum 2020.01.28. 15:36:42

Hitelre ne csinálja senki !!!

-de ha van rá most pénze, vágjon bele megtérül. Mivel tájolás kérdése döntően a termelt nyereség, csak az ideális árnyékmentes tető (vagy talaj) a megfelelő. Alternatív fűtésre is gondoljatok, de nem biztos hogy szükség lesz rá.
-és a totális műszaki analfabétáknak sem javaslom, mert le fogják őket húzni mindenféle szakemberek.

László Nagy76 2020.01.28. 15:37:08

@rnz: Erre a tetőre is fel lehet tenni napelemet. A szerelésnél 2 dologra viszont figyelni kell:
1, a kiszögelésektől minél messzebb tenni (érdemes megnézni, hogy hogyan árnyékolnak be reggel-este és úgy feltenni a paneleket.
2, több termelési kört kialakítani, így fokozható a hatékonyság.

sircharley 2020.01.28. 15:44:10

A mai magyar viszonyok mellett szerintem ez az egész teljesen felesleges számolgatás. Mindenki írogatja itt a megtérüléseket, meg költségeket, meg stb, pedig nem ez a lényeg
Egyszerű a számítás:
Ha van "felesleges" 2 millió forintod, akkor megéri belevágni, mert behozza az árát pár év alatt.
Az alapvető baj az, hogy egy átlagos családnak nincs 2 millió forintja egy napelemes rendszer kiépítésére. Honnan juthatna pénzhez? A bankoktól hitel formájában. Viszont a hajadra kenheted a 0 forintos villanyszámládat, ha 7-8 évig fizetsz havi 30-40000 Ft-ot a hitelre(ami egy átlag család villanyszámlájának minimum a kétszerese, vagy háromszorosa).
Ha viszont ezt is beleszámolom, akkor már legalább 15 év(vagy még több) a megtérülés, ami azért eléggé necces.
Amíg nem lesznek (márpedig a közeljövőben kicsi az esélye) pályázatok átlag embereknek, addig ez nem nagyon éri meg szerintem, de javítsatok ki, ha valamit nagyon benéztem.

mókusfülecske 2020.01.28. 15:52:22

Az első olyan cikk, amire azt mondom, 95%-ban egyetértek vele, rendben van. Hogy sikerült ez fiúk...? Grat!

László Nagy76 2020.01.28. 15:54:34

@sircharley: Van pályázat az MFB-nél, 0%-os hitel, a törlesztőrészlet pedig kb. a havi villanyszámla ára.
Hátránya, hogy több a papírmunka vele és jóval tovább is tart (akár 8-12 hónap is lehet, mire termel a napelem), mint a kp-s megrendelés.

mókusfülecske 2020.01.28. 15:55:02

@schankox: de igenis kell a tisztítás.
32 táblám van, bizony 2 évente mikor lemosom (normálisan, nem csak slaggal lehugyozom) akkor nagyon is látszik a különbség
10 év után még szar is lenne, ha tapasztalnád az öregedés jeleit.....

midnight coder 2020.01.28. 15:58:21

"Ha azt is figyelembe vesszük, hogy léteznek nagyon megbízható befektetések - arany vagy olyan brand márka részvényei - amelyek 100 %-ban biztonságosnak tekinthetőek"

100%-ban biztonságos befektetés nincs. És általában véve a befektetések hozama arányos a kockázattal. A skála egyik oldalán a startupok ami kb. szerencsejáték, a másik oldalon a bankbetét, ahol (egy határig) nincs kockázat, de nyereség sem nagyon, legalábbis ha az inflációval is számolsz.

"mennyit ér egy 30 éves napkollektor és mennyit ér majd egy 30 éves elektromos autó"
Miért, szerinted egy 30 éves autó mennyit ér ? Természetesen nem 100 milliós luxusautóra gondolok, hanem mondjuk egy újonnan 5-10 milliósra.

"Vajon nem sokkal zöldebb befektetés, ha például a 133 éve működő Bosch részvényeiből vásárolok, tudva azt, hogy a Bosch szabadalmak piacvezetők az autóiparban, de más területeken is jelen vannak?"

És szerinted a mostani autóipari szabadalmak mennyit fognak érni 30 év múlva ? Amikorra a mai belsőégésű motorokat már legfeljebb oldtimerekben, illetve a közlekedési múzeumban lehet majd megtekinteni ? És itt ne csak a motorra koncentrálj, az elektromos kocsikkal a hajtáslánc is megy a levesbe.

schankox 2020.01.28. 15:59:29

@mókusfülecske: Nem az a kérdés, hogy javít-e a helyzeten a tisztítás, hanem hogy megéri-e. Szerintem nem.

midnight coder 2020.01.28. 16:00:49

@sircharley: A számítgatással az a baj, hogy nem tudod hogy mondjuk 10 év múlva mennyi lesz a villany ára. Van olyan gyanúm, hogy nem olcsóbb lesz, még az euróhoz képest sem.

Nand 2020.01.28. 16:01:37

Én a kötelező átvétel megszűnésétől félek.

mókusfülecske 2020.01.28. 16:03:51

@schankox: ja.....:), hát így is fel lehet fogni....

László Nagy76 2020.01.28. 16:04:19

@Nand: Miért? Elég alacsony áron veszik, sokat keresni rajta nem lehet.

Nand 2020.01.28. 16:09:00

@László Nagy76: már a 0 szaldót értem alatta. Hogy 37 forintért veszik meg tőlem, amikor a piacon a zsinóráram valahol (segítsetek) 12-20 forint között mozog.

László Nagy76 2020.01.28. 16:12:14

@Nand: Melyik szolgáltató veszi meg tőled, mint magánszemély 37 Ft-ért?

Qwermm 2020.01.28. 16:23:59

"A 20-25 éves teljesítmény garancia max 20% csökkenést prognosztizál."

Nem prognosztizál, annyit garantál hogy annál kevesebb lesz. A most húszéves napelemeknél többnyire is jóval kevesebb is a tényleges csökkenés, maximum kb a fele. Újabb napelemeknél még annyi se lesz valószínűleg. Az ok amiért kevesebbet írnak rá, hogy nem igazán tudják ezt valós körülmények között vizsgálni, mert nincs 20 évük egy tesztre. Ami viszont komolyan visszavágja a teljesítményt, az a napelem hőmérséklete. A megadott teljesítmény 25 °C-on értendő, ha túlmelegednek vagy túlhűlnek akár negyedével is visszaeshet. Ja és az se feltétlenül használ neki ha belepi a hó.

De a cikk lényegi mondanivalója igaz. Az egész rendszert kell költséghatékonyan optimalizálni, nem egy vacakot napelemmel toldozgatni. Az elektromos fűtés maximum kiegészítésnek jó, ha mondjuk a hőszivattyú vagy légkondis fűtés télen -20 °C alatt már nem lenne elég vagy gyorsabban kellene kihűlt állapotról felfűteni a lakást.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.28. 16:41:20

@midnight coder:

"az elektromos kocsikkal a hajtáslánc is megy a levesbe."

Ez nem biztos, valami jóval egyszerűbb hajtáslánc esetleg megmaradhat. Arra gondolok itt, hogy egészen alacsony fordulatszámon az elektromotor is kihívásokkal küzd. Ilyenkor célszerű lenne valami olyasmi, mint a felező. Persze normál üzemben legyen kikapcsolva és ne okozzon veszteséget.

kantorman 2020.01.28. 16:55:46

napelem: ~20 évre előre kifizeted a villanyszámlát előre és örülsz neki mert hülye vagy.

Tiborx8 2020.01.28. 16:56:23

A napelemekrol:
1. Mechanikai vedelem: fenn van a neten ahogy csuzlival lonek ra, attol sem lesz baja. a jegkarral riogato pontja a blogironak tehat kamu.
2. A csatlakozok: nalunk egy vitorlason vannak napelemek, ejjel-nappal a tengeren van. Tiz ev utan tenyleg kehalt egy csatlakozocsatlakozo: egyszeruen leallt a rendszer, nem volt toltes. Na, bumm. Nem egy nagy kaland, a rendszer is vedve van biztositekokkal - nem gyullad ki, nem robban fel. Tegye fel a jezet akinek a modern gazcirkojat nem kellett javitani tiz ev alatt.
A hatekonysagcsokkenes: tiz ev utan meg nem vesszuk eszre hogy csokkent volna. Ha csokkenne, ma mar azonos kepessegu napelemeket a tuz evvel ezelotti ar toredekeert vehetunk.
Az inverter: nem gyakori hogy elromlik - nalunk nem kellett hozzanyulni semva tiz ev alatt.

Miota a hajon van a napelem, ha fel ev utan odaevezunk (bojan all), a motor azonbal indul, a hutoben hideg sor... Ennyit rola.
Aki azt hiszi hogy nem eri meg, az nem probalta.
Az hogy elektromos futesre nem adnak epitesi/hasznalatba veteli engedelyr, az marhasag.

rnz 2020.01.28. 18:05:35

@László Nagy76: Még 3 táblát is úgy kellene "felerőszakolni", ami viszont egyáltalán nem éri meg. Részemről sajnos felejtős, pedig szívesen belevágnék, de kicsiben semmiképp.

Orion65 2020.01.28. 18:45:48

OK. Tehát ha nem nulla, akkor szar, nem is érdemes foglalkozni vele. Akkor pedig éljen a gáz mindörökké, vagy a lignit-erőmű/atomerőmű... BRÁVÓ!!!! (sponzored by: Kardos Labor/E.ON/ELMÜ-ÉMÁSZ/PAKS-II/GAZPROM/orbánisztán ZRT.)

midnight coder 2020.01.28. 18:58:52

@Kovacs Nocraft Jozsefne: Áttétel persze van, de a tengelykapcsoló megy a levesbe a sebességváltóval együtt. Ahogy a belsőégésű motor is a kismillió alkatrésszel, és persze kismillió szabadalommal. Nem véletlenül próbálták ezt késleltetni a hagyományos autógyárak ameddig csak lehetett, és nem véletlenül nem egy tradicionális autógyár indította az elektromos forradalmat, hanem egy tech cég hozott létre elektromos autógyárat gyakorlatilag a semmiből. Aztán jött a klímahiszti, és a régi gyáraknak sem volt más választása mint hogy ráálljanak az elektromos autókra a jó kis ipari forradalom hajnaláról itt ragadt robbanómotorok helyett.

midnight coder 2020.01.28. 19:00:08

@Orion65: Mondjuk az értelmes megoldás az, hogy a zsinóráram atomból jöjjön, a dinamikusan változó terhelés pedig megújulóból ha épp van, illetve gázból ha épp nincs. Minden más megoldás csak több CO2 termeléssel jár.

Tiborx8 2020.01.28. 19:06:06

@László Nagy76: nettositas van, azaz evente egyszer megnezik hany kw-ot fogyasztottal es hany kw-ot taplaltal be. A ketto kulonbseget fizeted vagy (nyomott aron) fizetik. Keresni nem lehet sokat, de sporolni rengeteget.

Tiborx8 2020.01.28. 19:08:52

@midnight coder: vagy megujulo + nyiltpiac. Sokkal olcsobb es kornyezetbaratabb.

Orion65 2020.01.28. 19:34:42

Szerintem az ez idő szerinti legelfogadhatóbb felállás a következő lenne: Nagy CO2-mentes alaperőmű, ami lehet atom, (ha nem mutyizással épülő sufnituning), + minél nagyobb részben megújuló (ami nem biomassza!!!), + a csúcsterhelések idejére gázturbinákkal, amik erre valók, ki-be kapcsolhatók igény szerint.

GöTi 2020.01.28. 19:55:02

5, 10, 20 év garancia egy KFT-től? Vicc.
A felszámolási szabályok semmibe veszik a termékekkel együtt megvásárolt garanciális jogokat, nincs kötelező garanciális alap képzés, országos garanciális alap.

Magyar jogalkalmazás:
Kiszivattyúzom a pénzt, összedöntöm, hülyét játszom, "kiskorú gyerekekről gondoskodom", és vígan élek, mosom kezeimet.

Quadanium 2020.01.28. 20:10:23

@aronsatie: Ez így egyszerűen hülyeség. Leszigeteltem a házat, konkrétan 50%-os fűtésköltségcsökkenést realizáltam.
Éves áramfogyasztásom összege 130eFt. Ha 100%-ban fedezem 2 milliós napelem beruházással, akkor is minimum 15 év a teljes megtérülés. Álmodozás az egész... Egy átlagos háztartásnak egyszerűen nem éri meg a dolog, ha csak nem számoljuk bele, hogy felvághatunk vele mások előtt. Kb. mint egy BMW i3...

aronsatie 2020.01.28. 20:24:25

@Quadanium: Vagy nagyon szar volt a fal, vagy nagyon drága a szigetelés, 50% másképp elképzelhetetlen. Egyébként is: minek az 50%-a? Mennyi volt a fűtés költsége addig?

Innovált kutyák 2020.01.28. 21:23:57

@mókusfülecske: pedig akkora ökörség, hogy a hajam égnek áll

Innovált kutyák 2020.01.28. 21:24:34

@mókusfülecske: pedig akkora ökörség, hogy a hajam égnek áll

sike 2020.01.28. 21:27:48

Vannak olyan felvetések, amiken tényleg el kell gondolkodni egy telepítés előtt, de én amikor napelemekről olvasgattam, ez itt mind szembejött. Nem mindenkinek éri meg egyértelműen - ha a dolog pénzügyi oldalát nézzük. Mondjuk ennek van egy erős nem pénzügyi oldala is...

Meg mondjuk álságos olyan kérdéseket feltenni, amik sugallják a rájuk adott negatív választ. Hatásvadász elrettentő megjegyzésekkel, hogy pl. a 20kW-os inverter milliós tétel. Egy átlagos háztartásnak az 5kW-os is sok.

Ami a jövőbeni teljesítményt illeti, van egy pár cikk elég régen működő napelemekről, és ez csak a Google első oldalán volt.
www.concordmonitor.com/oldest-solar-panel-NH-power-18318376
www.greenbuildingadvisor.com/article/testing-a-thirty-year-old-photovoltaic-module
Azért azt el bírom képzelni, hogy - mint minden másban - a gyenge minőségű, hitványabb panel hamarabb beadja a kulcsot.

A telepítéssel foglalkozó cégek kompetenciája érdekes néha. Volt cég, akiket nekem kellett felvilágosítani, hogy az általa 25 éves termékgaranciával árult termékre a gyártó valójában csak 12 évet ad. Nem hitte el, amíg le nem leveleztem - én, helyette - a gyártóval.

@kantorman:
A villany ára meg nem fog feljebb menni biztosan, ugye...?

@sircharley:
0%-os MFB hitel erre van (volt).

@GöTi:
Ha veszel egy mosógépet, akkor se a bolt állja a garanciát, hanem a gyártó.

mókusfülecske 2020.01.28. 21:35:30

@Innovált kutyák: mi az ökörség? Lemosni a napelemet? Tapasztalat

Innovált kutyák 2020.01.28. 21:38:02

@mókusfülecske: A cikk.

Amúgy teljesen felesleges lemosni. Annyit nem hoz, amennyi macera, pláne ha fizetsz is érte. A nagy napelemparkokban szokás mosogatni.

Innovált kutyák 2020.01.28. 21:44:56

@Quadanium: ez a gond, amikor fiktív számokkal dobálózunk, és akkor tényleg nem fogja megérni. A havi 11 ezer Ft-os számlát egy 1,3 M Ft-os rendszerrel lehet nullázni.
Tudom, mert ilyenem van.

Az tény, hogy én is azt mondom, először szigetelni, amennyire csak lehet, aztán fűtést korszerűsíteni, és utána érdemes napelemről gondolkodni. De ha ott tartasz, pláne, ha igénybe vehető még az mfb-s hitel, akkor őrültség kihagyni.
Konkrét számokkal egy: Befizeted önrészként a 10%-ot, majd a maradékot törleszted. Ha mondjuk 9 év a futamidőd, akkor pont annyi a törlesztőd, mint amennyi előtte a villanyszámlád volt. Tehát 9 év alatt megtérül és utána csak hasznot termel.

Ha a fűtést is ezzel akarod kiváltani, ott már számolni kell. Abba kizárólag igen jó szigetelés mellett érdemes belevágni, és még akkor is figyelni kell, hogy legyen elég nagy - és jó tájolású - tetőfelületed.

mókusfülecske 2020.01.28. 21:56:24

@Innovált kutyák: nézd, itt általában összehordanak egy rakás marhaságot, most kivételesen nem az történt. Attól, hogy te meg én ezzekkel már tisztában voltunk, egy dolog....de nem mindenki. Cserébe legalább amit írt, az jórészt igaz.
Mosni pedig egyáltalán nem felesleges. A meglévő nagynyomású mosóhoz vettem 40ezerért egy 5-7 méterre kihúzható, teleszkópos mosószárat, és évente lemosom. Rengeteg koszt, mocskot leszedek vele. Persze aki nem csinálta könnyen okoskodik....

Innovált kutyák 2020.01.28. 22:06:05

@mókusfülecske:

ez egy pénzügyi blog, és egyetlen számolás nélkül, "mi lesz, ha..." felkiáltással érvel. Ez így nem komoly.

A mosásról: ez önmagában szép, csak termelési adatok és azok forintosítása nélkül nehéz eldöntenem, mikor fogja behozni neked azt a 40 ezer forintot a mosás.

mókusfülecske 2020.01.28. 22:17:50

@Innovált kutyák: a blogot illetően igazad van, általánosságban ír, de legalább megemlíti amit sok helyen a várható megrendelés érdekében igyekeznek nem hirdetni.

20 év alatt kellene megtérülnie az évente egyszer használt mosószárnak.
Ez évi 2 ezer forint, vagyis kb. évi 50 kWh villamos energia, ami az éves 10500kWh termelésem fél százaléka.
Azt gondolom, ez nem elképzelhetetlen, látván azt a sok sz@rt amit alkalmanként 1-2 órás munkával lemosok róla. (a sz@rt ért szó szerint, volt már rajta olyan madárfosás, ami végigfolyt egy teljes táblán).
A megtérülés egyébként sem élet-halál kérdése. A rendszer amúgy is milliókba került, a mosószárat meg használtam már cserepet is mosni....
Vagy vállaljak bérmosást....:)?

Innovált kutyák 2020.01.28. 22:48:37

@mókusfülecske: nálam nagyon megbánnád, ha bérmosásra adnád a fejed: 2 szintes ház, max. 20 fokos dőlésszögű tető, szerintem csak a tetőre kimászva lehetne letisztítani :)

Én nem foglalkozom a kosszal, amíg bőven fölötte termel az eredetileg "jósolt" értéknek.

Amúgy nekem nem azzal van a gondom, ha a hátulütőket megemlíti, sőt. Csak legyen precíz.

Én úgy mondanám, takarékoskodni kötelező, energiát spórolni kötelező. Ennek vannak módjai, a legkézenfekvőbb a szigetelés. Erre kellene ösztönözni elsőként az embereket.

Ha már valamit pont nem tartok a legideálisabbnak, az a napelem+hőszivattyú. Ugyanis egy átlagos méretű, nagyon jól szigetelt ház esetén, aminek a fűtési energiaigénye nem haladja meg a 40-50 kW/nm-t, egy 8 kW-os napelemes rendszerrel ki lehet váltani a teljes villamosenergia-igényt, fűtéssel együtt. Ez esetben viszont felesleges 2-3 milliót hőszivattyúra költeni, mert egy vizes padlófűtés egy 300 ezres elektromos kazánnal bőven elegendő. Utóbbi pofonegyszerű szerkezet, és nincs több tízezres éves felülvizsgálati költsége sem.

DE csak akkor, ha a ház jól van szigetelve

Quadanium 2020.01.28. 22:54:42

@aronsatie: Szar @Innovált kutyák: igen, de ez mind ideális esetben. Jól áll a ház, jól áll a napelem, minden akkor megy tönkre amikor kell, annyit és úgy süt a nap stb. Akkor talán 15-20 év múlva. Szerinted itt lakok még akkor? Ki fizeti meg egy régi napelem árát? Na de nem is ez a lényeg. Ezek csak marginális csoportoknak engedhetők meg. Lehet ezt magyarázni, de szerintem jelenleg ez nem más mint felvágás mások előtt. Tisztelet a 0.1% kivételnek, természetesen.

mókusfülecske 2020.01.28. 23:20:16

@Innovált kutyák: teljesen egyetértek a hőszipka vs. kondi kazán elmélettel. Évi 3500kWh ami feleslegem van, majd jó lesz e-autóhoz....egyszer.
A 20 fokos tetőre szerelt napelemet pedig nagyon illene ám takarítani, de olyan magasan mossa a gazdája.....

Innovált kutyák 2020.01.28. 23:24:20

@Quadanium: Az életben semmi sem biztos, mindennek van azonban egy valószínűsége, ami alapján számolunk.
Megtérülést arra, hogy lehet, hogy elköltözöm, lehet, hogy rázuhan egy repülő a tetőre, stb nem lehet tervezni.
Az elromlásra: a napelem maga nemigen romlik el. Ha mondjuk károsodik egy darab, az könnyen és egyre olcsóbban pótolható. Az inverter esetében érdemes talán nem kínai márkát választani, hanem osztrákot, németet, régóta prosperáló, EU-s cégekét, ahol számíthatsz rá, hogy érvényesíteni tudod a garanciádat.
De miért csak az inverternél lenne ez akkora veszély? Egy kondenzációs kazán se nagyon él 10 évnél tovább, a legtöbb csak 2 évig garanciális, és évente egy 10-est kifizetsz felülvizsgálatra. Tehát ez nem napelemesrendszer-specifikus probléma.

Hogy jól áll-e a ház., azt már az elején tudod, hogy áll, tehát eleve csak akkor kell foglalkozni napelemmel, ha ez az adottság megvan, van elég szabad tetőfelületed, stb.
A nap hogy süt kérdésre: van tervezőprogram, ami hosszú évek adatai, napsütéses órái alapján előre kiad egy becslést adott helyre, adott tájolásra. Ez eddig mindenkinél bevált, tehát tervezhető.
Ha elköltözöl, az természetesen más. De nem is arról volt szó, hogy ruházz be egy rendszerbe, és költözz el, hanem arról, hogy 10 év alatt visszahozza a rendszer az árát. Ha elköltözöl, akkor másnak.
Marginális csoportnak érte meg 4-5 éve. Az mfb hitel óta hétköznapi emberek számára is könnyen elérhetővé vált. Jó példa rá, hogy a hitelkeret Bp-en és Pest megyében már ki is merült, tehát ott már nem lehet pályázni rá.

Qwermm 2020.01.28. 23:51:13

Quadanium sajnos a legtöbb beruházás a házon vagy lakáson csak 10-20 év alatt térül meg. A szigetelés is minél jobb, annál lassabban, a 10 cm feletti rész már jó kérdés mikor... Persze ha nem hosszú távra tervezed, akkor majd a vevőn múlik mennyivel hajlandó többet kifizetni egy jobb házért. Az egésznek akkor van igazán értelme ha az ember magának csinálja. Az áram és a gáz viszont nem lesznek olcsóbbak szerintem.

Tesztelo.hu · http://www.tesztelo.hu 2020.01.29. 00:28:40

Otthon: 0% kamatos, 20 éves hitelből csináltattam, csak 10%-ot kellett kifizetni. A törlesztőt másfél év után kellett elkezdeni fizetni (azaz másfél évig sem villanyszámlám, sem törlesztőm nem volt), és a részlet kevesebb, mint a villanyszámlám volt.
Cég: hőszivattyús fűtés miatt 500e volt az éves villanyszámla. A napelemes rendszer 3 M Ft. (6 éves hitel, 20% önerő, 2,5% fix kamat, de ez utóbbi a taóból lejön, szóval 0%). Megtérülés: max. 7-8 év (de cégeknek magasabb az áramtarfia is, és valószínűleg jobban is fog nőni, mint a lakossági a jövőben), a törlesztőrészlet 10%-kal magasabb, mint a villanyszámla volt.
Innentől kezdve ennek a cikknek sok értelme nincs, a vak is látja, hogy megéri.

gigabursch 2020.01.29. 06:09:39

Porhintés.
Szigetelés a legfontosabb.

Medgar 2020.01.29. 09:03:40

@sircharley: Évekig futottak az otthon melege pályázatok nekem is így ugrott fel a tetőre a napelem 50%-os támogatással, így 6 év alatt visszahozza az árát...

Jelenleg kamatmentes hitel fut 10%-os önerővel, ami azért még mindig baráti.

MadMaxV8 2020.01.29. 09:05:46

A cikk egy baromság, azt már sokan leírták, ezzel tökéletesen egyetértek.
Áprilisban vágtam bele MFB 0%-os hitelbe 10% önerővel. A napelem telepítés októberben megtörtént Elmű óracsere december végén. Viszont a folyósítás még mindig nem történt meg. Az ügyintézés az abszolút szopás kategória, jó pár hitelen túl vagyok de ilyet még soha nem tapasztaltam más banknál. Az ügyintéző se tudja mit hova és miért, ha jól számolom kb 8-9 alkalommal voltam az MFB ponton és még nincsen vége, azaz vége lesz mert elfogyott az idő amit erre rátudok szánni és elég is volt. Szerződés aláírva de most ott tartok kifizetem inkább én az egészet a hitelt meg dugják fel maguknak...

Az én véleményem, hogy hitelre nem éri meg rohadt nagy átverés... Kifejtem:
- hitelre megy a vállalkozó is tudja sok idő mire pénzt kap tehát vastagabban fog a ceruza, kb 200eFt
- lesz valami pályázat írási segédlet kb 60e
- energetikus kb 40e
- kb fél évet csúszik a termelés a kp-s verzióhoz képest kb 100e villanyszámla
- rengeteg rohangálás szívatás az MFB-s ügyintézés alatt + közjegyző legyen kb 100e
Ha ezeket összeadjuk akkor kb 500eFt a 0%-os ingyen hitel :) Ez persze a saját tapasztalat és vélemény de egy 1.5-2 milliós hitelnél ez van kb...

Szóval a napelem megéri és bolond akinek kertes-háza van és nem rakja fel de fizesse ki úgy éri meg. Az MFB-s marhaság kb akkor éri meg ha 3-4 milliós hitelt vesz fel valaki akkor a járulékos 500e elmegy...

Medgar 2020.01.29. 09:09:00

@Tesztelo.hu: Tedd hozzá: a jelenlegi rendszerben. Ha véletlenül megemelik a rendszerhasználati díjat máris borul a számítás. És mielőtt azzal jössz, hogy ilyet nem csinálnak emlékeztetnélek, hogy melyik országban élünk.

László Nagy76 2020.01.29. 09:15:29

@Tiborx8: Van napelemünk, tudom, hogy működik az elszámolás.

Innovált kutyák 2020.01.29. 09:31:07

@MadMaxV8:
ezeknek a problémáknak egy része jogos, mások kikerülhetők. Rengeteg helyről kértem be ajánlatot, anélkül, hogy említettem volna, hogy mfb-hitelre lesz. Három céggel jutottam el odáig, hogy megemlítsem a hitelt, egyik sem emelt árat ezután, tehát nem mindenkire igaz.
Pályázatíratás: én magamnak írtam, pont spórolás miatt. A fene tudja, hogy jól döntöttem-e, mivel háromszor kellett iratot pótolni, és a harmadiknál már magam is úgy voltam - két k anyázás között - hogy érdemesebb lett volna fizetni valakinek, hogy megússzam a macerát.
Ennek ellenére ha az ember akarja, meg tudja maga is csinálni.

Energetikus bármennyit is kér, az összeg beleszámolható az önrészbe, tehát nem plusz költség.

Ami jogos, az az mfb-pontok inkompetenciája. Én anno azt hittem, azzal hibáztam, hogy a helyi kis takarékbankhoz mentem, de azóta ugyanilyen horror történeteket hallottam otp-ről és más bankokról is.

De ettől még nyilván az a legjobb, ha egyben ki tudod csengetni a teljes összeget.

midnightcoder2 2020.01.29. 09:38:36

@Medgar: Ugyanezért simán felemelkedhet az áram ára akár a mai sokszorosára is pár éven belül. Azt se felejtsd el, melyik kontinensen élünk...

midnightcoder2 2020.01.29. 09:41:20

@Tiborx8: És a nyílt piacra a kis manók viszik az elektronokat ? Télen az összes olyan országban tél lesz, ahonnan még megéri szállítani az áramot.

igazi hős 2020.01.29. 11:00:05

@aronsatie: "A kondenzációs kazánról nem beszélve, ami az összes járulékos költségével együtt drága is, a haszna, gyengébb szigetelés mellett, kb. nulla, viszont legalább szervízigényes." Ha új építés és az a kérdés, hogy bármilyen kazán vagy geotermikus fűtés, akkor a kazán lehet a rosszabb választás, de egy hagyományos fűtés korszerűsítéskor (tehát nem váltassz radiátorról padlófűtésre) a kondenzációs kazán simán visszahozza az árát 10 éven belül. Minél rosszabb a szigetelés, annál hamarabb. A kondenzációs kazán nem szervizigényesebb és alig drágább mint egy turbós (mást meg nem lehet telepíteni).

Pipas 2020.01.29. 11:55:31

@igazi hős: A kondenzációs kazán az egész rendszerben a legolcsóbb optimalizálási lehetőség. Persze, ha a kéményt is fel kell újítani, sőt újra kell építeni, akkor az már drágább.

Viszont igen, a kondenzációs kazánnal akkor is spórolni lehet, ha a ház nincs szigetelve. Főleg, ha előtte nagyon régi, nagyon pazarló kazánja van valakinek, akkor a megtakarítás drasztikus.

Én úgy vettem házat, hogy az előző tulaj nem tudta fizetni a hatalmas gázszámlát. A szaki ismerőse mindenáron a szigetelést erőltette (mert ő szigetelésben utazott), az meg sokba került volna. Eladták a házat.

Én megvettem, kicseréltettem az ősrégi, brutálisan pazarló hatalmas gázkazán pár százezer forintért és a gázszámla a felére esett vissza. Megnézettem hőkamerával a házat, azt mondta a hőkamerás ismerősöm, hogy frankó, egy-két ablakot javíttassak, de az egész ház teljesen okés, nem érdemes szigeteltetni, a jelenlegi állapot (szigetelés volt a födémen) teljesen okés.

Az egész házat nem kellett volna eladniuk, ha nem erre a szigetelés mániás csávóra halgatnak, hanem lecserélik a gázkazánt. A kazán 3-4 hónap alatt behozta volna az árát.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.01.29. 11:55:42

@midnightcoder2:

"simán felemelkedhet az áram ára"

Már emelkedett is. Na persze nem az áram ára, hanem a mindenféle egyéb díjak: elosztói forgalmi díj, elosztói veszteségdíj, átviteli díj. Ami a fogyasztót nem érdekli, mert neki mindegy, milyen jogcímen kell többet fizetnie.

igazi hős 2020.01.29. 13:14:09

@midnight coder: "a zsinóráram atomból jöjjön, a dinamikusan változó terhelés pedig megújulóból" A lakótelepek meg fagyjanak meg, ugye? A leghatékonyabb energiafelhasználás a távfűtés + áramtermelés, lehetőeg gázból. A dinamikus terhelést (illetve a dinamikus fogyasztás és a nem vezérelhető termelés egyensúlyát) pedig tárolással kéne támogatni.

igazi hős 2020.01.29. 13:31:13

@Orion65: "minél nagyobb részben megújuló" Ez ütközik a gázturbinás támogatással. Ha nagy a nem vezérelt rész, akkor nem csak hiány, hanem többlet is lesz. Azon nem segít a gázturbina, tárolni kell, anyagilag is az éri meg jobban, bár jóval nagyobb befektetés és valamiért a sötétzöldek is jobban sírnak egy szivattyús erőmű mint egy gázturbinás erőmű miatt.

igazi hős 2020.01.29. 13:56:15

@Innovált kutyák: "azt mondom, először szigetelni, amennyire csak lehet" Nem éri meg szigetelni. Évi 200 ezer a fűtésünk, 10-20 ezer lehet a klíma fogyasztása még 10-20 ezer, a 11x16x6 méteres házat 2-3 millióba kerülne szigetelni, ami a harmadával max. a felével csökkentené a fűtési/hűtési költségeket. Ha Matolcsynak adom, akkor is többet fiall.

vackor1 2020.01.29. 15:07:21

Konkrét számok :

6 Kw –os ( az inverter 7-es, azaz még 5-6 táblát fel lehet tenni hozzá ha a kocsi töltése miatt szükséges lenne ) rendszer 2,8 millióban állt meg , németben GYÁRTOTT ( nem kínában gyártott német cég terméke ) táblák és inverter , abból 300 ezer az önrész , a többi 0% THM –es kölcsön.
Én csak 10 évre kértem a törlesztést, így havi 20 000 forintot fizetek ( lehetett volna 20 évre is , akkor 10 000 lenne a fix törlesztő ) , az eddigi villanyszámlám havi 15 körül volt. Télen gáz cirkóval fűtöttem ( a nappaliban van egy kandalló is, de az csak kedvtelés/hangulat , bár amíg nincs kint mínusz 10 , addig az is simán befűti 30+ fokra a 70 nm-es nappalit és a kapcsolódó helyiségeket is teljesen elfogadható 24 fokra ha ahhoz van kedv ) , annak a havi ( november – április ) 20 – 25 000 ezres költsége most a fele sincs, úgy, hogy egy 5,3 –as BOSCH klíma fűt most is éppen . Igaz még csak január vége van , de nyilván ez a tendencia folytatódik. Azaz a villanyon megspórolom a havi 15-öt , a fűtésen mondjuk havi 10-et , ezzel szemben törlesztek 20-at, itt már „kerestem” havi 5 ezer forintot.
Ezt tavaly májusban szerelték és itt most februárban lesz a leolvasás, több mint 2000 kWh a többletem jelenleg , azaz EON fizet majd nekem nyomott áron 200 ezer körül , ennyivel kevesebbel kell számolnom a megtérülést évente, mert ennyit minimum minden évben fog pluszban hozni , kivéve ha a hibrid kocsit is töltöm majd, de ugye annak meg máshol fog jelentkezni a megspórolt összege ( tankolás ) .
A végére pedig : van 3 LTP-m , ha annak hozzászámolom az állam által adott – a.k.a. ingyen – összegét , akkor ez a rendszer elég nagy áramfelhasználással együtt is 5-6 év alatt fogja visszahozni a beletett pénzt, de mondjuk a 7. évtől biztosan pluszos lesz , az pedig majdnem 15%-os hozam lenne.
Ezek nem elképzelések, ez lassan egy év tapasztalata. ÉS ha 10 évente le kell majd esetleg cserélni ( az inverterre annyi a garancia , a táblákra 25 év ) ? Akkor is minimum ingyen volt – de inkább „hozott” - , és 10 év múlva valószínűleg jobb hatásfokkal lesz olcsóbb az új rendszer, ahogy fejlődik ez a technológia is.

apukam_vilaga 2020.01.29. 15:28:43

@László Nagy76: Több termelési körhöz másmilyen (drágább) inverter kell ?

efi 2020.01.29. 18:15:11

A rendszer telepítési árából - és akkor egyéb fenti költségről nem beszélek - 20 évig tudom fizetni a villanyszámlám. Miről beszélünk?

sukka2 2020.01.29. 19:59:04

@vackor1: Valamit félrekalkuláltál mert kb 11-12 Ft fizet KWh-ként a szolgáltató az adók levonása után, szóval kb 20000-25000 Ft kapsz a 2000 KWh-ért. Többletet el kell használni, nem kiszámlázni. Persze ha tíz évvel szoroztad meg akkor stimmel.

vackor1 2020.01.29. 21:31:08

@sukka2: Igazad van, ezt elírtam, elnézést - más elütés is van, közben mással is foglalkoztam :) -, de a lényege azért talán érthető : nekem bőven megéri anyagilag és közben még azt is gondolhatom, hogy picit "zöld" vagyok ( nagyvonalúan tekintsünk el a gyártási folyamatoktól.. ) ) .. :) Üdv.

Genius2 2020.01.30. 11:21:39

Szerintem az egész helyett a legfontosabb az, hogy miként tudjuk a jelenlegi áramfogyasztásunkat csökkenteni, mivel az sokkal olcsóbb. Aki tudja, nézze meg, becsülje meg, hogy a havi áramszámlája az egyes hónapok során hogyan alakul. Ezután meg kell nézni, mik a legnagyobb fogyasztók. Lehet-e azokat energiatakarékosabbra cserélni? Érdemes-e? Egyáltalán: ez a költség a legnagyobb a rezsinkben, amin mindenképpen akarunk faragni?? (Nekünk a fűtés ennél picit nagyobb, de a víz is kb. ennyi, tehát ezzel marginálisan járnék csak jól, arányaiban nem változna a havi rezsim annyival)
Persze, ha nem, mert már a hűtő A+++-os, (szinte) az összes lámpa LED-es, akkor itt a határ, ennyit tudtunk tenni! És szerintem ez a lényeg: itt kell "elengedni" a témát, mert olyan új ötletekkel, mint a napelem, egy kezdeti óriási beruházással egy olyan pluszterhet veszünk a vállunkra, aminek a kimenetele, erősen sokváltozós és kérdéses. Csak azért, hogy a szomszédnak azt mondhassuk, hogy "Én 0 Ft villanyt fizetek", valljuk be, nem sokra megyünk (ha ez a cél, akkor igen...:-)). A fenti cikk az első, ami szerintem nagyon helyesen rávilágított arra, hogy a pótlólagos költségekkel sok ember nem számol, mert nem számoltatják ezeket vele (pl. kereskedők).
És hát az érzelmek...legyünk zöldek stb. Miért? Mi van, ha NEM VAGYUNK azok? Ja, megszól a szomszéd és a haveri kör? Hát, én kb. leszarom. :-)

BRAAJEN 2020.01.31. 08:15:01

@Genius2: vagy ülsz otthon sötétben, hidegben, kabátban...
ez is megoldás...
jah, nyáron meg megrohadsz a melegtől...
:)

Genius2 2020.01.31. 11:07:03

@BRAAJEN: Ja, nem jött le a lényeg neked. Sajnálom.

Én77 2020.02.09. 19:00:45

@Genius2: Ne felejtsd, hogy a TNM rendeletnek megfelelően a most épülő új házaknál az energia ktsg 25%-át megújulóval kell fedezni!
(Én a napelemmel tervezem teljesíteni ezt a követelményt, mellyel a HMV-t tervezem készíteni.)

Genius2 2020.02.16. 18:23:22

Igen, hallottam róla, bár nem tervezek új házat építeni a közeljövőben (max. vásárolni)
De ez, "átverhető".
komkel.blog.hu/2020/02/16/mit_jelent_a_kozel_nulla_energiaigeny

Annak, aki tudja most, hogy 20-25 évig ugyanott fog lakni, na, annak megérheti a napelem. Ellenben aki mobil, gyakran költözik (pl. 5-10 évente), annak biztosan bukó. Bár, ami érdekes, hogy a fenti cikkben 4 kWp rendszer 1.5M Ft-ra van takválva (bruttó), így mellé esetleges támogatás (tudtommal, jelenleg nincs, a 0% THM hitelt nem támogatásnak veszem, az hitel, t.i. ha elköltözöl, vissza kell fizetned)