Hogyan választja ki a LIDL a polcain található termékeket?

2018.dec.21.

Részt vettünk a LIDL Magyarorszgág Bt. és a Campden BRI közös vakteszt bemutatóján, amivel azt tudhattuk meg, hogy választ ki egyes élelmiszereket a LIDL, amik aztán az áruházaik polcaira kerülhetnek. A Campden BRI egy független, akkreditált és elismert élelmiszeripari kutató-fejlesztő és technológiai szolgáltató cég, amely a tesztelésekre mind tudásban, szeményzetileg, megfelelő eszközökkel és helyiségekkel felkészült. 

img_0385.JPG

Tesztelési technikák, fogyasztói szokások

Az esemény a Campden BRI prezentációjával indult, ami a fogyasztói szokások fő tényezőiről és a vaktesztelés részleteiről szólt. 

A vaktesztben résztvevő termékek összehasonlíthatóságát segíti például, ha:

- megfelelően megvilágítottak a termékek, 750-800 lux fányárammal,

- azonos tálcán kínálják, lehetőleg fehéren,

- azonos hőmérsékletűek a termékek,

- 6 minta megkóstolása után szünetet tartunk, az eltelítettség miatt,

- a kóstoló szaglása rendben van, tehát pl nem náthás, mert akkor az ízeket sem érzi (te is kipróbálhatod, befogod az orrod és úgy kóstolsz mag valamit, semmi íze nem lesz).

 

Fogyasztói szokásokra a legjobb példa, hogy az alma piros színéhez édesebb ízt párosít az agyunk, ezért jobban megvesszük, mint egy zöld vagy sárga almát.

 

Alapízek felismerése

A Campden BRI munkatársai egy külön teszthelyiségbe vezettek minket, ahol már csak számok voltunk, tehát nem név szerint. "368, kérem jöjjön ki és szemrevételezze ezt a virslit". Minden kóstoló egy elkülönített részt kapott, ami el volt választva a többi kóstolótól. Kaptunk 5 poharat, amelyekben a 4 alapíznek: sós, savanyú, keserű, édes + semleges íznek megfelelő oldat volt. Ezt kellett felismernünk. Ezt a gyakorlatot használja a Campden BRI is a kóstolók kiválasztására, mert nem mindenki képes felismerni az alapízeket. 

img_0373.JPG

Kóstolás

Az első termék, amit kóstoltunk az a virsli volt. Minden kóstolónak önálló kóstolóhelye van, ami bútorlapokkal elzárt a többi kóstolótól, így nem látható, ki-hogy-mit értékel. A pontozást egy számítógépen hajtottuk végre. 

A virslit nyersen és főve is megnéztük, gondolom a főzés előtti állapot azért fontos, hogy könnyebben eladható legyen a virsli, a megfelelő színével. 

A külső mellett az állagot, a sós és a fűszeres ízt és természetesen az illatot pontoztuk.

A virsli teszt befejezése után, tettek egy papírt minden virslihez, hogy milyen típusú és összetételű. img_0379.JPG

 

Pisztácia

A pisztáciát összetettebb értékelési rendszer alapján pontoztuk. A szemek méretét, a méret egyenletességét, színt, pörkölt illatot, pisztácia illatot, sós ízt, pörkölt ízt, pisztácia ízt, keménységet, ropogosságot, frisseséget mind-mind néznünk kellett és tényleg nagy különbségeket tapasztaltunk az egyes pisztáciák között. Úgy gondolom, mivel a pisztácia nem olcsó, ezért ezt a tesztet szinte minden pisztáciafogyasztó elvégzi, ha nem is konkretizálja ennyire, hogy a pénzéért tényleg kiválót kapjon. Gyakori hibák a pisztácián: pöttyös héj, 1-2 rohadt szem, túlpörkölt, apróméretű és így alacsony élvezeti értékű, alig vagy túksózótt.

A pisztácia fő termőhelye Irán és Törökország.

img_0385.JPG

 

Szaloncukor

Zselés szaloncukrokat kóstoltunk és az étcsokoládé intenzitását, a gyümölcsös íz intenzitását és az összhatást pontoztuk. Ahogy a mi szaloncukor tesztjeinken is kijött, itt is nagy különbségek voltak 2 szaloncukor között. Ugye az árverseny első áldozata a csokibevonat minősége lehet, ha olcsó étbevonóra cserélik a jobb minőségű étcsokit. A belső zselében alacsonygyümölcstartalom szokott lenni, de még a minimális is sokkal jobbá teszi a 100% aromással szemben.

Az alábbi kép már eredményösszesítéskor készült, nem teszt közben. A itt látható információk teszt közben nem voltak láthatóak.

img_0387.JPG

 

Hogyan választja ki a LIDL a polcain található termékeket?

 

A válasz egyszerű: minden új termék bevezetése előtt a Lidl vakteszten veti össze termékeit a konkurens termékekkel laborkörülmények között és a visszajelzések alapján módosít akár a termék jellemzőjén.  A már piacon lévő termékek esetében tervezetten és szúrópróba szerűen közel 900 érzékszervi tesztet végeztetett a Lidl az elmúlt évben, melyek egy részét független akkreditált laboratóriummal végeztetett, míg a többi esetben házon belüli érzékszervi vizsgálat történt. Tehát minden egyes, a LIDL polcain található termék átesett vaktesztelésen és legjobbnak ítélt minőségű termék kerülhet be a LIDL-be.

Az alábbi 3 fontos tényezőt tartják szem előtt:

1. Környezeti feltételek - minta előkészítése
Az első alapfeltétel a kontrollált környezeti feltételek megteremtése, beleértve például a megvilágítást, a hátteret, a bemutatott termékek azonos hőfokát, de még a tányér vagy pohár megválasztását is. Csak ezen feltételek megfelelő alkalmazása mellett biztosítható, hogy a kapott eredmények közötti különbségek csak a mintákból származnak, nem külső befolyásoló, egyéb körülmény miatt.

2. Résztvevők - fogyasztók
A második alappillér maga a vizsgálatban résztvevő személy. A fogyasztói vizsgálatok esetében e személy élelmiszer választását számos tényező meghatározza, mint például az érzékszervi tapasztalat, a szociokultúrális környezet, a pszichológiai, a biológia, a bennünket körülvevő elvárások, maguk a márkák is. Nem szabad figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy a tesztelésben a terméket rendszeresen fogyasztók vegyenek részt.


3. Módszer
A tesztelés helyes módszerének megválasztása a hitelesség és a szakszerűség kulcsa. Alapvetés az összehasonlítható termékportfolió kiválasztása. Például magasabb minőségű terméket nem javasolt összehasonlítani alacsonyabb minőségű termékkel. A termékek számát is optimalizálni kell, 6 terméknél több tesztelése már nem ajánlott egy csoportban, ennél nagyobb mintaszám esetén a csoportok között hosszabb pihenő időt kell tartani. Kísérleti terv, egyöntetűen értelmezett skálahasználat és a megfelelő kiértékelés nélkül szintén nem beszélhetünk objektív bírálatról, adatközlésről.

A bejegyzés trackback címe:

https://maradokapenzemnel.blog.hu/api/trackback/id/tr2814504738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.