5 dolog, amit feltétlenül ellenőrizzünk az abroncsokon a nyári utazás előtt

2018.júl.13.

Mintegy 1,5 millió személyautóval indulnak vakációzni ezekben a hetekben a családok.  Az egyik abroncsgyártó szakemberei ezért 5 pontba gyűjtötték az autógumikkal kapcsolatos legfontosabb tennivalókat, amelyek mindössze 10 perc alatt elvégezhetők.

171258_source.jpg

A KSH adatai szerint a magyar családok 44%-ának van autója, ami azt jelenti, hogy az iskolaév végét követően és a nyári hónapokban mintegy 1,5 millió gépjárművel indulnak vakációzni rövidebb és hosszabb belföldi utakra, illetve külföldre a családok.

A hétköznapi használattól eltérően a gépkocsik terhelése ilyenkor 300-350 kg-mal is több lehet, hiszen jellemzően több felnőtt, két vagy három gyermekkel utazik, illetve több csomagot, sportfelszerelést és kerékpárokat is szállítunk.

 

Magyarországon 10-ből 7 autós sajnos úgy indul el a nyári utazásra, hogy nem ellenőrzi gépkocsija abroncsainak állapotát. Pedig ilyenkor az autó nagyobb súlya, a 30-35 fokos meleg, amikor az aszfalt hőmérséklete a 40-50 fokot is eléri, jelentős terhelésnek teszi ki a gumiabroncsokat és gyakoribb a nem kívánt defekt, illetve abroncsmeghibásodás” – mondta Hunyadi Szabolcs, a Bridgestone Magyarország Kft. értékesítési vezetője. 

 

Checklista indulás előtt

 

Guminyomás

Az alacsony nyomásra fújt gumiabroncs kifelé nyúlik és nagyobb nyomást gyakorol az abroncs oldalfalára. Ha családdal és nehéz csomagokkal hosszú útra indulunk, célszerű a guminyomást az előírt értékhez képest 80 kg-onként vagy személyenként 0,1 bárral növelni. Autónk így kevesebb üzemanyagot fogyaszt, az abroncsok igénybevétele csökken, kevésbé kopnak, és jobban irányíthatók maradnak.

 

Profilmélység

1,6 mm alá csökkent profilmélységű abroncsokkal ne induljunk útnak, mert a „lefutott” autógumik már nem biztosítanak megfelelő tapadást az esős vagy vizes útfelületen! Az új abroncs bordázottsága 8 mm, csatornái pedig akár másodpercenként 30 liter vizet is képesek elvezetni (80 km/órás sebességnél) az kerék elől és alól, amire egy elhasznált autógumi már nem képes. Ha nem tudunk új abroncsot vásárolni, „vészmegoldásként” megcserélhetjük a rendszerint kevésbé kopott hátsó és a kopottabb első abroncsokat, így a nagyobb profilmélységű abroncsokkal jobban irányítható, biztonságosabb marad gépjárművünk.

 

Pótkerék és a mankókerék

A legtöbb autós elfelejti ellenőrizni a pótkerék vagy mankókerék nyomását és műszaki állapotát. A nagyobb belföldi vagy külföldi utak előtt érdemes ezeket is a megfelelő értékre fújni, ha pedig utánfutót vagy lakókocsit vontatunk, azok abroncsainak nyomását is emeljük az előírt értékre. Természetesen a pótkeréken és az utánfutókon lévő gumiabroncsokra is vonatkozik az 1,6 mm-es minimális bordázottságra vonatkozó hazai és uniós előírás.

 

Az abroncsok állapota

Nézzük át és kézzel is simítsuk körbe gumijaink külső és belső oldalfalát, illetve futófelületét, hogy észrevegyük rajtuk az esetleges sérülést, vágást vagy szálszakadásra utaló kidudorodást. A család és a csomagok nagyobb súlya miatt egy szálszakadás az abroncs oldalfalán könnyen defekthez vezethet. Ha a gumiabroncs futófelületén rendellenes, kagylós kopást észlelünk, feltétlenül forduljunk az út előtt szakemberhez, mert az a lengéscsillapító meghibásodására utalhat. Ez egy hosszú út során, nagy sebesség mellett az abroncs, vagy a futómű meghibásodását okozhatja.

 

Kellékek, pakolás és alufelni

Egy hosszú nyári autós vakáció során nagyobb a defekt kockázata. Ha sok csomaggal utazunk, célszerű a kerékőrt és a keresztkulcsot nem a csomagok alatt vagy mögött tartani, hogy amennyiben szükség van rájuk, akkor kéznél legyenek. Ha kocsinkon alumíniumfelni van, és kéznél van a keresztkulcs, az út előtt, de legalább 200-300 kilométerenként javasolt a kerékanyákat meghúzni, mert a puhább alumínium alakváltozása miatt azok gyakrabban meglazulhatnak, mint az acél keréktárcsákon lévő kerékanyák.

 

Forrás: Bridgestone Magyarország Kft.

A bejegyzés trackback címe:

https://maradokapenzemnel.blog.hu/api/trackback/id/tr3214111017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

datam 2018.07.14. 18:58:58

Ne cseréld le a kopott elsőt a kevésbé kopott hátsóra, nem lesz jó vége. Ha az eleje csúszik el a kocsinak, akkor fék/fék felengedés/gázadás illetve megfelelő kormánykezelés kombóval meg tudod fogni. Ha a hátulja indul el, szinte semmi esélyed. Maradjon csak hátul a mélyebb mintájú. De aki képtelen a kopott gumikat lecserélni, az szálljon ki a kocsiból, zárja be, majd adja el. A gumikopás nem egy hirtelen jelentkező hiba, amire jogosan nem tud sok ember hirtelen költeni, hanem szépen lassan kopik el, magyarul rohadtul tervezhető a cseréje.

metal · http://electric.blog.hu 2018.07.14. 19:27:31

Ha már a Bridgestone ilyen baromságot kűrtől szét a világba, akkor nagy a baj!

"Ha kocsinkon alumíniumfelni van, és kéznél van a keresztkulcs, az út előtt, de legalább 200-300 kilométerenként javasolt a kerékanyákat meghúzni, mert a puhább alumínium alakváltozása miatt azok gyakrabban meglazulhatnak, mint az acél keréktárcsákon lévő kerékanyák."
A kerékcsere után egyszer érdemes ellenőrözni, de 200-300 kilométerenként?

"rendszerint kevésbé kopott hátsó és a kopottabb első abroncsokat, így a nagyobb profilmélységű abroncsokkal jobban irányítható, biztonságosabb marad gépjárművünk."

Pont kurvára nem igaz! Ha a hátulja elindul, akkor ott sanyi!

Medgar 2018.07.14. 20:03:45

@metal: Ha a hátulja elindul au nem sanyi hanem yohohoho...

Vittore. 2018.07.14. 20:07:01

50000 Ft-ért vettem 4 db 15 colos Hankook Ventus Prime 3 nyári gumit, házhoz szállítással. Akinek nincs ennyi pénze a családja biztonságára, annak át kéne gondolnia az egész autókázást.

A tudomány sosem téved! 2018.07.14. 22:41:25

Köszönjük a semmit!
Mennyi is az optimális guminyomás?

Bambano 2018.07.15. 03:29:02

a kocsmát hagyjuk ki ebből, pláne az egytized kocsmát.
a guminyomás nem találgatás kérdése, még a leghülyébb gumisnál se (sajnos személyes tapasztalat), hanem be van ragasztva az autóba. A konkrét autót arra a konkrét nyomásra kell felfújni, amennyit a ragacs mond. Nagyjából két helyre divat tenni: vagy a tanksapka fedelébe, vagy a vezetőoldali b oszlopra.

tehát nem beszélünk hülyeséget, hogy találgatás alapján fújjanak fel gumit, hanem megnézzük az előírást.

mondjuk az más kérdés, hogy a gumisok 80%-a is hülye ehhez, nekem mindig veszekednem kell velük, hogy ne az általuk helyesnek tartott értékre fújják a kereket, hanem arra, ami az előírás akkor is, ha ők személy szerint sokallják.

a többit a tisztelt fórumtársak már igen helyesen leírták. szar gumit csak akkor tegyél hátra, ha driftelni fogsz zárt pályán, és van tréler, amivel a roncsot el tudod vinni a bontóig.

az_igazi_trebitsch 2018.07.15. 08:36:36

Ennyi ésszel azt is írhatta volna a poszt toló, hogy kerék nélküli autóval ne induljunk útnak..... :-)

opel123 2018.07.15. 10:28:17

De, hogy értelmezni tudja a poszt írója, azért fontosabb a hátsó gumi, mert fékezéskor a hátulja elkönnyül és ott kisebb lesz a tapadás. Ez egy gyenge hátsó gumival kész életeszély.