Mennyi zsebpénzt adjak a gyereknek?

2018.ápr.12.

A zsebpénz a gyermekünk pénzügyi nevelésének egyik eszköze lehet. Mindenki ad pénzt a gyerekének, de ez inkább költőpénz, amit egy bulin vagy kiránduláson elverhet. Ráadásul a költőpénz mértéke afféle "mert megtehetem" bemutató a szülők között, és irreális összegű pénzt ad a gyerekének. Mindez független a család valós pénzügyi helyzetétől. Ismerek olyan szülőket, akik bár nehéz anyagi körülmények között élnek, mégse képesek egy szendvicset csomagolni a gyereknek reggel, hanem adnak pénzt, hogy vegye meg az iskolabüfében. 

Zsebpénz iskolásoknak – mikor, mennyit, és hogyan?

Mostanában az iskolákban feltűnik a pénzügyi oktatás, de ezek sajnos kimerülnek a jegybank szerepének és a hitelfelvétel gyakorlásának prezentálásával. Tehát semmi gyakorlati tudást nem szerez a gyerek.

Ha hozzávágunk pár ezer forintot a gyerekhez hetente, hogy ez a zsebpénzed, kezd vele amit akarsz- na ezzel mi se sokat tanítottunk a pénzügyekről neki.

Mi a zsebpénz és költőpénz lényege?

Nem az, hogy elköltessük a gyerekkel mindet ész nélkül! Ez egy eszköz, hogy a gyermekünk megtanuljon a pénzzel bánni és beosztani azt.

Mikortól érdemes a gyereknek a pénzről tanítani?

Az alapozást már 3 éves kortól el lehet kezdeni egy kis matekkal: 1+1 az kettő, kettő meg kettő az négy. Szívesen számolgatják a kis ujjaikon a volt 5 almám, megettem hármat, mennyi maradt jellegű feladatokat. Nagyon fontosnak látom, hogy a számolással sikerélményeket korán megszerezze a gyermek. Később, leginkább a középsuliban majd úgyis megutáltatják vele a matekot, olyan tananyagokkal, amelynek a 80%-át soha nem is tudná használni, még ha minden tudás meg is maradna felnőtt korára. Szóval a számolgatást mi kezdjük el nekik tanítani, ne bízzuk az iskolára.

Tipikus játék a pénztáros, vettem ezt meg azt, beüti a kasszába (persze először csak úgy, később lehet már tényleges számokat) és fizetünk neki. Nálunk minden 500 Ft volt a játékban, bármit is vettünk a gyermekünktől. Aztán el kezdtük neki mondani, hogy ez olcsóbb az drágább, hogy érzékelje az arányokat.

fa_penztargep3.png

1. tipp: 3-6 éves kor: számolás, mi mennyibe kerül (tény) 

Én nem zsebpénzzel kezdtem és nem is ajánlom, hogy a gyerek első találkozása pénzzel a a zsebpénz legyen. 8 -9 évesen vásároljunk együtt, jegyeztessük meg vele az akciós árakat (2-3 árura), hagyjuk fizetni a kasszánál (gyermek számolási tudásától függően, de elsőre valami kisebb összeggel), hasonlíttassuk össze vele a valós és a blokkon szereplő mennyiségeket. Majd egyedül küldjük el boltba, adjunk neki listát, pénzt és számoltassuk el, amikor haza tér az áruval és a nyugtával. Ez arra jó, hogy pár hét, hónap alatt a gyermek tud vásárolni és ki tudja számolni a visszajárót. Fontos, hogy ellenőriztessük le vele a vásárlás után a nyugtát, ne arra tanítsuk, hogy bízhat a pénztárosban vagy az üzletben. Gondolok itt a korábbról kint maradt akciós árakra, elütött mennyiségre, meg nem adott kedvezményre.

2. tipp: pénzkezelés alapok és ne hagyd magad átverni  

Mire adjuk a zsebpénzt? Mi a különbség a költőpénz és zsebpénz között?

A zsebpénz arra való, hogy gyermekünk megtanulja a pénzt beosztani, megtanulja, hogy tudja anyagi céljait elérni vele. Rájöjjön a takarékoskodás lényegére, érezze, hogy ha feleslegesen költött vagy drágán vásárolt, értse az ár-érték arány fogalmát. A cél egyértelmű: pénzügyileg igényes felnőtté váljon, akinek nem lesznek anyagi gondjai az életben. Tudja a mértéket, de álmai megvalósítására a maximumot hozza ki a pénzből, mint eszközből.

A zsebpénzt a céljai elérésére kapja. A buszjegyre, kajára adott pénz nem zsebpénz.

A zsebpénzt rendszeresen adjuk a gyermekünknek, de csak akkor tegyük ezt, ha mi szülők képesek vagyunk a pénzt kezelni. Ha nem bírunk várni, és drága áruhitellel megvesszük álmaink TV-jét, ahelyett, hogy 6 hónapig spóroltunk volna, akkor a gyerek a létező legrosszabb példát mutatjuk, és ő is hülyeségekre és rossz ár-érték arány mellett költi költi majd a zsebpénzét. 

A költőpénz tipikusan kirándulásokra vagy suli diszkóra szoktak adni. Akkor, ha a zsebpénz rendszerbe nem építettük bele, hogy gyerkőcünk takarékoskodjon ezekre a jövőbeli eseményekre. Ha azt a példát mutatjuk és azt is várjuk el gyermekünktől, hogy tervezzünk előre és terveinkhez tegyünk félre rendszeresen, akkor a pénzügyi nevelés jelentős részét el is végeztünk. 

osztalykirandulas.jpg

Sokan a keresetüket addig költik, amíg van pénzük, ha elfogy jön a hitel. És ez a lényeg, ha valaki nem értené, és jönne nekem a szegénységgel: ha a hitelt kamatostól ki tudod fizetni, akkor hogyhogy nem tudod a törlesztőrészletnek megfelelő összeget havonta félretenni és amikor összegyűlik a célodra, akkor megvenni? Ehhez itt van egy korábbi cikkem, részletesebben, segítséggel.

Szóval a költőpénz azt jelzi, hogy nem tervezünk és nem neveljük takarékoskodásra a gyerkőcöt, vagy nem bízunk benne, hogy tényleg félre tenné? 

3. tipp: bízzunk a gyermekünkben, a zsebpénzt úgy adjuk, hogy abba beletervezzük a gyermekünk jövőbeli kiadásait is, és felügyeljük, hogy valóban félre is teszi a pénzt, kérjük le hetente az "egyenlegét". 

4. tipp: ha elfogyott a zsebpénz, ne pótoljuk ki. Brutális? Enélkül sajnos pont arra tanítjuk, hogy nem kell beosztania a pénzét, ha felnőtt lesz akkor hitelt vesz fel és probléma megoldva! Megoldva? ✔

5. tipp: TAKARÉKOSSÁG: emlékeztek a méhecskés takarékbélyeg gyűjtő füzeteinkre gyerekkorunkból? Ez már sajnos nincs, de a szülők lehetnek a Takarékszövetkezet. írhatunk egy papírt, hogy mennyi pénzt tesz be a gyerkőc és így nálunk tartja a pénzét. Kivehet és betehet bármikor

20110930anyaskodj7.jpg

Mikortól adjunk zsebpénzt?

Ha elvégeztük az alapozást, akkor 3.-as általános iskolás gyermekünknél már elkezdhetjük a zsebpénzt adni. Persze, ha a gyerkőc helyett mindent mi veszünk meg, akkor Ő nem fog bemenni egy csokiért a boltba, hanem a büfében vesz valamit drágábban vagy feleslegesen. Anélkül, hogy nem tisztázzuk, hogy mire is kapja gyermekünk a zsebpénzt, ne adjunk neki.

Mennyit adjunk?

Minden család egyedi eset, ezért ezt egyedileg számoljuk ki. A havi 4.000 -6.000 Ft az átlag, de ez félre vezető. Mire adjuk a zsebpénzt? Ebből kell kigazdálkodnia a költőpénzt az osztálykirándulásra is vagy arra külön kap költőpénzt? Szóval csak a napi "rezsijére" kap vagy a hosszabb távú céljaira is? Ezt mérlegeljük és ez alapján számoljuk ki:

Heti zsebpénz = heti "rezsi" + éves vagy extra célok forintban / 52 hét

Ajándék mellé vagy helyett egy halom pénz

Nagyon divatos mostanában, hogy már 8-10 éves gyermekekhez is hozzávágnak az ajándékokon túl vagy helyett 5-10 ezret a rokonok, fejenként, így a gyerkőc akár 20-30 ezer forintot kap egy szülinapon. A pénz neki semmi értékkel nem bír, így előfordulhat, hogy:

- a fiókjába teszi, és nem csinál vele semmit

- kapott ajándékot, de valamire amit nem kapott szeretné a pénzt elkölteni

- odaadja a szüleinek

- elkölti apránként 

- gyűjteni kezd valamire.

Szülőként a legjobb döntés, ha beszélünk vele erről az "extra profitról". Elmagyarázhatjuk, hogy ne vigye magával az iskolába, nem kell vele dicsekednie. Ha van már egy kialakult zsebpénz rendszer, akkor a céljai könnyebb eléréséhez beillesztheti ezt az extra összeget. Ha akarja nálunk is lehet a pénze, mint ha egy bank lennénk. Nagy hiba, ha  akár anyagi problémák miatt véglegesen elvesszük a pénzét. Az az övé.

Saját kereset?

Minél előbb, annál jobb. Nem kell megvárni a diákmunkás éveket, hogy gyermekünknek saját keresete legyen. Eladhatja régi használt dolgait. Kitalálhat valamit, mint a "limoárusítás", persze vigyázzunk rá, mert manapság már a gyerekeket is kirabolják! Családi vállalkozásba bevonhatjuk, de valóban többet kell dolgoznia, ne a már korábban is végzett dolgokért kapjon fizetést.

6. tipp: Semmilyen otthoni segítségért ne adjunk pénzt, te sem kérsz tőle, hogy neveled. 

82ce2d569f929b98b0943cb2b8342697.png

Bankszámla mikor?

16 éves kora után hasznos a zsebpénzt átterelni folyószámlára. Felnőttként úgyis ezen történik a pénzforgalmának nagy része. 

Példamutatás és bátorítás

Bármit teszünk, a gyermekünk legjobban a mi viselkedésünk utánozza. Lehet, hogy csak kis ideig, lehet, hogy ő majd másmilyen lesz stb., de ha mi nem mutatunk példát, a gyermekünk se fogja egy felesleges nyűgnél többre tartani a pénzügyi tudatosságot. 

A cél nem az, hogy fogunkhoz verjük a garast és vízen s kenyéren éljünk, hanem, hogy megtervezzük-elhiggyük és elérjük a céljainkat, a pénz ehhez csak egy eszköz.

7. tipp: Maradjon gyermekünk is a pénzénél, természetesen.

 

Feliratkozni további tippjeinkre ITT TUDSZ!

A bejegyzés trackback címe:

https://maradokapenzemnel.blog.hu/api/trackback/id/tr1012939259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

menkő 2018.04.13. 10:56:20

A szavazás ugye azt feltételezi, hogy 1 gyerek van? Hogy esetleg életkor függő lenne, ezért a nagyobb többet, a kisebb kevesebbet kap, az már szóba se jöhet?
+6. tipp: mire felnő úgyis alapjövedelem lesz, és abból kell megélni? Felnőttként nem munkáért kap pénzt? Vagy pluszmunkáért pluszpénzt? "te sem kérsz tőle, hogy neveled" - ez érvnek kissé demagóg, mondjuk egy felosztó-kirovő nyugdíjrendszerben meredeknek gondolom - akkor arra is neveljük, hogy nyugdíjjárulékot se fizessen majd.

Berelhetoreklamfelulet 2018.04.13. 13:05:51

@menkő:
"+6. tipp: mire felnő úgyis alapjövedelem lesz,"

Sose lesz. Inkább az ellenkezőjére kell felkészülni.

Amúgy meg pont jól teszi, ha arra neveli, hogy ne fizessen nyugdíj járulékot, ugyanis garantál, hogy a gyereked soha a büdös életben nem fog egy fillér nyugdíjat se viszont látni. (És te se fogsz sokat kapni.)

Terézágyú 2018.04.13. 13:10:50

Szerintem sem szabad otthoni munkáért pénzt adni.
A család lényege, hogy mindenki dolgozik benne. Ki-ki amit tud.

karandash (törölt) 2018.04.13. 13:53:35

@Terézágyú: van egy rokonom, akinek a szülei adtak zsebpénzt, bármit csinált otthon alkudozás volt előtte. Mivel egyedüli gyerek volt, ezért nagyon elszaladt vele a ló. Iskolai négyesért kevesebb, ötösért több pénzt kapott. Ha elment a szüleivel egy családi összejövetelre (rokonlátogatás, esküvő, temetés stb.) és nem hisztizett, viszonylag elfogadhatóan viselkedett, akkor is kapott pénzt. Persze ebből az lett, hogy hisztivel fenyegetőző, manipulatív kis pöcs lett belőle. Felnőttként is a szülei protekcióját használva szerezte neki jó állást. A zsebpénz nem jó pedagógiai eszköz.

Iskolai, főleg gimnáziumi osztálytársaim közül aki kapott zsebpénzt, az el is baszta büfében, csocsógépben, filmmagazinokra (internet kora előtt).

A gyerek pénzügyi nevelésére a zsebpénz az egyik legrosszabb módszer.

A szülei példája a meghatározó. Magunkkal kell kezdeni a pénzügyi oktatást. A gyereket bevonni a családi pénzügyi döntésekbe, elmagyarázni, hogy mit miért csinálunk.

Ha az anyja nem csinál neki szendvicset tízóraira, akkor ő se fog a saját kölykének. Ha a szülők MLM-ben gyémántfokozatú bizniszben nyomuló kamuvállalkozók, faszbúkra a luxusnyaralást posztoló hülyék, hitelből hitelbe ugró szerencsételen, akkor a gyerek is az lesz.

A gyereket a tudás és a munka értékére kell megtanítani. Olvasgassunk neki Marx-ot, vagy zanzásítva meséljünk neki a kapitalizmus politikai gazdaságtanáról. Nem viccből írom.

Azt se árt vele megtanítani, hogy a tanulás is munka, már ha becsülettel csinálják. Csak nem a hó elejen kap érte pénzt, hanem évek múlva aratja le a gyümölcsét. Aki tanulás mellett dolgozik, az félseggel ül mindkét lovon. Én dolgoztam egyetem mellett, nem volt leányálom. Ha segghülye szakmunkástanuló vagy valami himi-humi főiskolára jár vagy valami bőccsész szakra jár a gyerek, akkor persze nem baj, ha dolgozik iskola mellett (legalább addig se züllik), de ha vinni akarja valamire (orvos, mérnök, jogász), akkor nem árt, ha az idejét tanulással tölti.

indapass 2018.04.13. 22:48:20

@karandash:
Nagyjából egyetértek, de azért árnyalnám.
Ugyanis nemcsak az anyja tud szendvicset csinálni a gyereknek, hanem a gyerek maga is. Nyilván a példa akkor jó, ha a szülő sem a büféből reggelizik.