3 trükk, hogy pontosabban láss Google Analyticsben

2018.jan.30.

Több, mint egy éve blogolok. Pénzügyi területen dolgoztam 10 évig (pénzügyi és termelési kontrolling) és nem tudok úgy létezni, hogy a saját teljesítményemet ne elemezzem. A blogom az én vagyok, az én kifejezésem és szeretem számokban látni, hogy mit is csinálok. A Google Analytics az egyik eszköz a mérésben, de többször eljutottam oda, hogy nem tudtam egy adatot kinyerni vagy valami eltűnt, ami eddig simán látszott. 3 olyan problémát mutatok meg, ahol már segítséget kellett kérnem, mert se az Analytics GYIK, se semmilyen netes fórumon nem találtam megoldást.

facebook-analytics-unlimited-reporting-img4.jpg

Szóval beírtam a Google keresőbe, hogy "Google Analytics szakértő" és az első organikus találatként jelentkező szakértőt kerestem meg. (Webma) Tőlük kérdeztem.

1. Hogyan tudom az Analyticsben megnézni, hogy mennyien kattintottak a cikkemben elhelyezett linkre? Eddig Bitly-t használtam.

A válasz: event mérés. A link kódjába kell elhelyezni, az UTM-hez hasonlóan több változója van, amiket viszonylag szabadon lehet megadni. Eseménymérő kód anatómiája: 
ga('send', 'event', 'eventCategory', 'eventAction', 'eventLabel', 'eventValue');
Az értékeket a '-k között lévő szövegek helyére kell beírni, közülük a Value csak szám lehet, a többi szöveges. A Category (kategória) és Action (művelet) kötelező elemek, a Label (címke) és Value (érték) nem kötelezőek. Ezek a változók elsősorban beazonosításra szükségesek, szabadon megadhatók. 
Példa: 
<a onclick="ga('send', 'event', 'Kinaikutyu', 'Cikk Link', 'kutyuteszt');"
href="http://bit.ly/2BZS618" target="_blank" rel="noopener noreferrer"><span color="#ff0000" style="color: #ff0000;"><i>Rendeltünk Kínából 100 terméket</i></span></a>
Ha valaki rákattint a linkre, akkor az Analyitcs a következőkhöz fog +1-et elszámolni.
Eseménykategória: Kinaikutyu
Eseményművelet: Cikk Link
Eseménycímke: kutyuteszt

Eseménycímke: kutyuteszt

 

2. Az ügyfél nem látja a tőlem érkező forgalmat

Az Analytics csak akkor látja egyértelműen beazonosíthatóan a külső linkekről érkező látogatásokat, ha azok fel vannak ún. utm-paraméterezve.
itt lehet generálni a paramétereket:
példa.  a webma-ra mutató link:
www.webma.hu helyett így néz ki
ekkor az Analytics forrás/médium riportjába is, és kampányok riportba is bekerül a látogatás:
forrás/médium = maradokpenzemnel / blog
kampány = campaign1
Ha rövid url-t használunk, akkor arra kell vigyázni, hogy előbb kell a fenti paraméterezést legyártani, és az így létrejövő teljes linket kell

rövidíteni. 

 

3. Hogy lehet az, hogy a cikkemet közzé tevő nagy orgánumokról érkező olvasóimat látja, de nem tudja beazonosítani az Analytics? Jelen pillanatban 250 aktív felhasználót mutat, de ebből 100-at (none) médium és direkt forrásként kezel, tehát az Analytics-ben nem látom, hogy honnét érkeztek.

 
A legtöbb esetben egy külső oldalon elhelyezett linkről érkezve a forrás / médium páros [URL] / referral kell legyen, de vannak helyzetek, amik belezavarhatnak a mérésbe, és ilyenkor az Analytics úgy fogja értelmezni, mintha közvetlenül látogatott volna fel az oldaladra (ergo beírja az url-t vagy rákattint egy könyvjelzőre):
  • A júzer olyan böngészőt használ, ami nem küld megfelelő infokat erről. Elvileg iOS6 is problémás ezen a téren, meg talán egyes mobil appok, de ez egyre ritkább
  • A júzer olyan linket kattint, ami nem küld megfelelő infokat, pl bizonyos email kliensek vagy flash és javascriptbe épített linkek. Szintén ritka manapság, bár pl a YouTube felületén is a videón megjelenő bizonyos linkek (elsősorban az ún. CTA Overlay) direkt forgalomként kerülnek elszámolásra. 
  • Az oldalon valamilyen átirányítás van, amitől lényegében a linkelt oldal nem ugyanaz, mint amire kilyukad a látogató. Ilyen lehet pl ha a linkben az szerepel, hogy www.taram-taram.hu, de valójában a főoldal URL-je www.taram-taram.hu/Fooldal.html. Hasonlóképp a http/https protokoll is lehet probléma, ha a nagyobb orgánumokon pl úgy linkelnek az oldaladra, hogy https://maradokapenzemnel.blog.hu/, akkor az át lesz irányítva a http:// változatra, és elvész a referral.
  • A kattintott linkben szerepel a rel="noreferrer" tag. Ez kifejezetten azt a célt szolgálja, hogy a link ne küldjön referral infot, és így az érkezési oldalon a forgalom direktként jelenik meg. 
Ezek közül az elsővel nem lehet sokat kezdeni, a többi esetén a külső oldalakat lehet megmegkérni, hogy ellenőrizzék a linkekben használt URL-eket. Ha ragaszkodnak a "noreferrer"-hez, akkor itt is az UTM paraméterezés lehet a megoldás (bár ha a noreferrer-ről nem mondanának le, akkor az UTM-re se lesznek feltétlenül hajlandóak -- még ha háttér technikailag meg is van a különbség a kettő között).
.
Ha további kérdésed maradt, akkor keresd a Webma szakértőit nyugodtan!

A bejegyzés trackback címe:

https://maradokapenzemnel.blog.hu/api/trackback/id/tr7713601709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.