Építkezés: számoltál ezzel a 2 millió forinttal?

2017.jan.18.

Végre volt időm rendszerezni építkezésünk eddigi kiadásait, és visszaemlékezni úgy fél évvel ezelőttre, amikor még csak a négyzetméter árakkal számolva tervezgettük a házunk költségeit. Összeadva, rendesen pofán vágott az a 2 millió Ft, aminek csak egy részével kalkuláltunk az építkezés előtt. Ez a ház anyag + munkadíj költségvetésén felül van. Tegye fel a kezét komment-ben, aki építkezés előtt az összes költséggel tisztában volt, amit a cikk további részében részletesen bemutatok.

 1408vennivagyepiteni02.jpg

Mikor először elképzeltük, és leginkább - elhittük, hogy saját házunk lesz, szemeink előtt már ásták az alapot, öntötték a betont, húzták a falakat, ácsolták a tetőt, szigeteltek, vakoltak, burkoltak. Azután berendeztük fejben a csodás konyhát és a nappalit. Milyen ágya legyen a gyereknek? Milyen színű legyen a fal? Padlófűtés? Spot? Akvárium a hálónkban :)

egy-hangulatos-kis-halo.jpg

Utána elkezdtünk érdeklődni, hogy milyen négyzetméter árak vannak? Beszéltünk több vállalkozóval. Bruttó vagy nettó? Milyen négyzetméter árig mehetünk a burkolóanyagban? Milyen ajtók? Ablak 2 vagy 3 rétegű? Ugyanis kényelmi okokból kivitelezővel építettük volna a házat. Nem tudom elmagyarázni, de valami ősi ösztön, ami valami hatodik érzéket felélesztve bennünk - jelezte a tárgyalásokon, hogy csapda lehet velük az üzlet.

house-prices-475702.jpg

Nem sok választási lehetőségünk lett volna a házba építendő anyagok kapcsán, amit a vállalkozó szerez be. Pénzügyi tervezőm (agy bal félteke) azt súgta, hogy ez feláras lesz nekünk és abból a pénzből, amit a kivitelezőnek fizetünk szebb, jobban felszerelt, energiatakarékosabb házat fogunk építeni.

Nos, a döntésünk, hogy mi szerezzük be az anyagot és szervezzük a mestereket, eddig minket igazol pénzügyileg.

DE ez nem jelenti azt, hogy pontosan tudtuk volna, hogy mibe is vágjuk a fejszénket.

 

Nézzük!

 

Telekvásárlás, bontás

Telek vásárlás összes költsége 90.000 Ft: ügyvéd, földmérő, átíratás. Bontás lenne rajta? Az alábbi költségekkel számolhatsz, ha csináltatod. Százezreket lehet rajta elég sokat, ha önerőből bontjátok a tetőt, vagy a sittet fel tudjátok később használni.

1.PNG

Közművesítés

Víz, gáz, villany, szennyvíz. Forintban kifejezve az alábbi tábla mutatja meg, hogy mibe kerül ma Magyarországon egy teljes közművesítés. Ezért ne utasítsuk el előre azt a telket, ahol bontásra váró ház van, mert ha az teljesen (vagy akár részben) közművesített, akár a bontással együtt is jobban járhatunk. Nekem ez közművesítési költség irreálisan magas, ennyit tesz a  monopólium!

2.PNG

Tervezés, ellenőrzés

Kiválasztjuk a tervezőt, aki megcsinálja a terveket. Ja, megcsinálja a ház tervét, rajzokat, költségvetést, leírásokat. Statika, épületgépészeti terv, villamos terv? Azt külön kell terveztetni. Építkezés közben felelős műszaki ellenőr? Meg még a tervező is ellenőriz? Az még 200.000-300.000 Ft lesz. Minek kell ez mind?

3.PNG

Bankköltség

Bankköltséggel, ami a CSOK vagy hitelfelvétellel jár? Persze, hogy nem számoltunk. Értékbecslő, biztosítás, hitelfolyósítás, hitelfenntartás és a többi értékteremtő költség. Bankonként ez nagyon eltérő, ezért 100.000 Ft-tal úgy a középmezőnyt lőjük be.

Így, bontás nélkül, teljes közművesítéssel, tervekkel és ellenőrzéssel nagyjából 2 millió Ft az a költség, ami a sokat emlegetett négyzetméter áron felül van.

Bontással és teljes közművesítéssel +1 millió, de ez eléggé ritka eset lehet. 

Minden építkezés egyedi, ezért a fenti költségek nagyon eltérhetnek. Közművesített? Nagyon jó! Olcsó a telek, de van rajta egy régi ház? Nem feltétlenül gond!

A cikket segítő szándékkal írtam, azoknak akik tisztán szeretnék látni az építkezés költségeit, mert amint megvan rá a pénz, megy ez mint az álom.

 

Csatlakozz Házépítők facebook csoportunkhoz, itt gyakorlati megoldásokat találsz!

 

A fő csoportunk, ahol 7.500 tag segít aktívan a kérdező tagoknak, a Házépítők csoport. Ide mindenképp csatlakozz, mert az építkezés és felújítás minden fázisára hatalmas tapasztalat-közösséget hoztunk létre.

 

A megyei csoportokat azért hoztam létre, hogy egyszerűbben találj kivitelezőt, vagy éppen ügyfelet. Nagyobb eséllyel tudsz véleményt kapni az egyes építőipari vállalkozókról. Hívd meg építkező/felújító ismerőseidet és olyan vállalkozókat, akiket szívesen látnál a csoportban! Köszönjük, hogy ezzel támogatod a többi tagot! :)

 

Itt tudsz csatlakozni a fő és megyei csoportok nevére kattintva!

 

Házépítők főcsoport

 

Bács-Kiskun megye

Baranya megye

Békés megye

Borsod-Abaúj-Zemplén megye

Csongrád megye

Fejér megye

Győr-Moson-Sopron megye

Hajdú-Bihar megye

Heves megye

Jász-Nagykun-Szolnok megye

Komárom-Esztergom megye

Nógrád megye

Pest megye

Somogy megye

Szabolcs-Szatmár-Bereg megye

Tolna megye

Vas megye

Veszprém megye

Zala megye

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://maradokapenzemnel.blog.hu/api/trackback/id/tr9112133095

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Papírzsepi · http://lemil.blog.hu 2017.01.20. 11:52:44

Ennél sokkal több "elfelejtett" költség van egy építkezés során. Ebben nincs semmi meglepő. Az építési vállalkozó jobban látja ezeket - mert már mindet bebukta egyszer, és megtanulta a leckét -, a kiszámíthatatlanokat meg beárazza.
Ezért gyorsan kialakul az érzés, hogy "de bazi drágán épít, bezzeg majd én"!
Persze ez nem alaptalan, de váratlan kiadásra mindenképp készülni kell, és bizony sok ilyen lesz.
Meg a sok apróság - hopp, kell még egy csavar. Hopp, még egy fél doboz festék kell. Stb. Sok kicsi sokra megy.
Plusz ott van a bukó-faktor. Amikor valaki átver. Ha a "mester" hozza az anyagot, akkor simán másfélszer annyiba kerül. Ha mi vesszük, akkor meg nem jót veszünk. Ígyis-úgyis bukás, számítani kell ilyenekre.

énisfélek 2017.01.20. 11:53:02

@pefe: Az építészt nem kilóra kell fizetni, hanem munkaórára. Lehet, hogy a számítógépében kikeresett egy régebbi kész tervet, kicserélte rajta a megrendelő nevét és kinyomtatta. Ezért eddig hány forint járna neki szerinted?

Amusing 2017.01.20. 11:53:09

@pefe:
persze mert már ott tartunk hogy az ellenőrnek is kell ellenőrje, annak meg a projekt felelőse

Faszerkezet 2017.01.20. 12:07:47

@énisfélek:

És ezt, hogy ellenőrzöd? Megvárod míg befejezi?:D

Azt elképzelem, hogy a kész terv előre megvan, pláne rárakva a telekre.:D Csak a nevet kell kicserélni. :D

énisfélek 2017.01.20. 12:07:56

Az új (hülye) szabályok betartása mellett a legtöbb családi házon lehetetlen oldalfali (patapetes) füstgáz kivezetést kialakítani, ezért a gázfűtéshez mindenképpen rohadt drága gázkémény kiépítése is szükséges. Tehát ha egy családi házba gázfűtést szeretnénk, akkor a gáz bevezetése ÉS a gázkémény legalább fél millió forint.
Lehet, hogy a fent említett betarthatatlan hülye szabályt a kéményesek lobbizták ki, hogy több legyen a bevételük, de nem ez lesz az eredménye, hanem az, hogy manapság új házba már nem kér gázt senki, aki tud számolni egy kicsit.

aleb19 2017.01.20. 12:58:05

@énisfélek: anno 10 eve mi ugy engedelyeztettuk a parapetes futest, hogy a tervbe beleirtuk de a rajzrol "lefelejtette" az epitesz

realestate2016 2017.01.20. 12:58:07

@énisfélek: Hanem mit kér ha nem gázt? katlant + tüzifát??? LOL

igazi hős 2017.01.20. 13:10:21

@énisfélek: Ahogy te tévedsz! Azok miatt a "hülye" szabályok miatt, csak a kéményed lesz félmillió, ugyanis már csak zárt (turbós) kéményt csináltathatsz, nehogy a szél visszanyomja a füstgázokat a lakásodba. Ez a rohadt kormány már megdögleni sem hagyja a magyart a saját lakásában. (Legalábbis a jobb módúakat, akiknek telik építkezésre/felújításra, a csórók nyugodtan megfagyhatnak.)

Kivlov 2017.01.20. 13:51:36

Tanulság:
úgy kell a nm2 árat kalkuláltani, hogy abban minden sz*re benne legyen a közműtől az építészig. :D

DFK 2017.01.20. 14:12:22

A tervezői művezetés az inkább 400 ezer lesz...
De ezek a költségek előre tudhatóak, ha egy kicsit is utánajársz a dolgoknak.

Brix 2017.01.20. 15:54:03

871 ezer csak a tervekre, na az lehúzàs a köbön! Az építtetőnek jobban oda kellett volna figyelni a költségekre, mert nagyon sok mindent meg lehet oldani " okosban" A felsorolt költségek kb. 50-60%-a megspórolható lett volna, ha kicsit jobban utànajàr a lehetőségeknek!

maradokapénzemnél 2017.01.20. 16:50:05

@DFK: nem is arról van szó, hogy utánajársz vagy sem, hanem hogy mennyire nem könnyű összerakni ezeket a számokat előzetesen. Mennyi várakozási idő a közműveknél, bankban, mennyi csúszást tesznek bele a különféle "beszállítóid"? Magyarul biztos vannak szerencsések akiknek pikk-pakk rendelkezésre állnak ezek az adatok, de nem ez a jellemző. Az ÁTLÁTHATÓSÁG, érted? Mutass nekem egy hasonló táblázatot a neten, olyat mint ebben a cikkben, ami könnyen elérhető mindenki számára mint egy checklista, ami pontosan tartalmaz minden várható költséget!

maradokapénzemnél 2017.01.20. 16:53:25

@Kivlov: így van,és jó lenne, ha teljes körű tájékoztatást kapnánk :)

maradokapénzemnél 2017.01.20. 16:56:16

@Papírzsepi: az biztos, hogy mindig kell még valami anyag :) Persze van ennek egy szerintem normális mértéke, a teljes költségvetés mondjuk 1%-a :) de ehhez nagyon pontos anyagkiírás kell....

flamer 2017.01.20. 17:03:08

@énisfélek: És miért akarna bárki is parapetet csinálni? Rossz a hatásfoka, emiatt viszonylag gyorsan ki fogod fizetni a kémény árát a gázra, meg rendesen szabályozni se lehet.

Gour 2017.01.20. 18:46:34

@realestate2016:

Hőszivattyút. Nekem is ez fűti a lakást, napelemekkel kombinálva.

Gour 2017.01.20. 18:47:09

Építkezés kivitelező nélkül az a hajó kapitány nélkül. Rengeteg építkezésen megfordultam mint alvállalkozó és egy perc alatt megmondom a ház/ lakás állapotából és a munkálatokból, hogy generálban vagy egyesével összerángatva a szakikat folyik egy építkezés. Egy szétcsúszó, egymásra mutogató szakikkal, rakás hibával elkészült lakás lesz az ahol nincsen a projectnek gazdája és erre a tulajdonosok alkalmatlanok! Amikor ilyen baromságokat olvasok, hogy ezen kell spórolni akkor mindig fogom a fejem és sok sikert kívánok a vakrepüléshez.

Gour 2017.01.20. 18:47:28

@flamer:

A kondenzációs kazánnak is lehet parapetes a füstcsöve.

efi 2017.01.20. 19:40:45

Meg kell várni, amíg ezt valaki megcsinálja, aztán engedélyekkel, tokkal-vonóval, felépítve, belakva stb megvesszük a pár éves házat használtan.
Építkezzen, akinek 2 anyja van.

EXPERT 2017.01.20. 19:55:33

További költségek, az elhangzottakon túl (nem teljes a lista) :
- CSOK-hoz, hitelhez: építési-szerelési biztosítás
- hulladékszállítás díja (nem elhanyagolható!)
- Mobil WC bérlés (opcionális)
- kéményseprő díja a kémény átvételéhez
- földhivatali, földmérési díjak
- ...

Rejtett költségek fővállalkozó hiányában:
- takarítások
- pakolások, anyagmozgatások
- munkából kiesett idő, amíg az építtető szervez...
- kapcsolati tőke kiépítése/ annak hiányából fakadó plusz szervezési munka/magasabb ár
-...

Lehet folytatni, biztosan van még. Nem vagyok a saját szervezés ellen, de kell hozzá:
- idő
- műszaki érzék
- kapcsolatok
- szervezési, projektvezetési készség, tapasztalat
- szerencse :)

EXPERT 2017.01.20. 20:23:03

@EXPERT: Ami kimaradt: Gázkazán, egyéb épületgépészeti elemek beüzemelése külön tétel, a kivitelezők nem szokták magukra vállalni.

Ami viszont az eredetiben benne van, de nem szükségszerű: villanyszerelési terv. Komolyabb házakban sem kötelező, az építtetőnek viszont mindenképpen alaposan át kell gondolnia, mit szeretne (hol legyen, milyen kapcsoló, konnektor, lámpák) ez alapján már a villanyszerelőnek meg kell tudni valósítani a szerelést.

maradokapénzemnél 2017.01.20. 20:26:34

@EXPERT: köszönöm a kiegészítést, valószínűleg lesz frissítése a cikknek

efi 2017.01.20. 21:45:36

@maradokapénzemnél:
Én már ott feladtam az építkezést, amikor azt mondták a teleknek csúfolt 600 nm-es libalegelőre, hogy ez egy telek és 3 milla lesz. (Előtte 2 évvel külterület volt, de ugyanúgy nézett ki és ért vagy 200 E-t akkoriban gondolom.)
Inkább fogtam magam és vettem egy 30 éves, belül teljesen felújított 120 nm-es házat 1800 nm-es telken 14 M-ért. Ha jól számolom, a ház ilyetén formán csak 5 M volt a 9 M-s telken...
És nem Borsodban, hanem az ország nyugati csücskében, helyben.

realestate2016 2017.01.20. 23:12:38

Hőszivattyú? ne röhögtess... idézek:
"A hőszivattyúk jelentős magyarországi elterjedésével kapcsolatban komoly kételyeink vannak. Az új építésű ingatlanok zöme ma magas energiaosztályba tartozik, B, A vagy még jobb, A+ minősítésű. Egy ma épülő tipikus családi ház fűtési energiaigénye 5- 8.000 kWh között változik. Ez nagyon alacsony szám! Minél alacsonyabb ez az érték, annál kisebb jelentősége van, hogy a hőtermelő olcsón vagy drágán dolgozik-e. A hőszivattyú olcsón állít elő hőenergiát, de bekerülési ára magas. Ha az épület energiaigénye nagyon alacsony, ésszerűbb lehet egy drágábban működő hőtermelő választása, aminek viszont bekerülési költsége alacsonyabb."

Napkollektor: Szintén nem nagyon éri meg. Ez amolyan "védem a földet" marketing pénzügyi alap nélkül. (kb mint az elektromos autó ami szintén pénzügyi BUKTA) és akkor még nem számoltunk karbantartással, inverter cserével, stb.

bónusz: a többlet befektetéseken elbukott kamat... amivel senki nem számol!

Apa(fej) 2017.01.21. 08:30:54

Olyan nincs hogy felelős műszaki ellenőr. vagy 'felelős műszaki vezető' - és azt a kivitelezőnek kell biztosítani - vagy 'műszaki ellenőr' - aki a te érdekeidet képviseli(né). egy jó műszaki ellenőr kéne és nem kellene foglalkozni sok mindennek, pl ilyen számolgatásokkal. lehet h nem 150e-t hanem 300e-t kell számolni rá, de akkor már akár a telekvételtől van olyan embered, aki ért hozzá és nem 'ellenérdekelt' pénzügyileg mint minden kivitelező

Juhász Márk 2017.01.21. 08:31:53

Geodétaként mondom, hogy 20.000 Ft.-ért max egy NEM HIVATALOS kitűzést kapsz cserébe, de még az is olcsó. És a fene se tudja, hogy mikori adatok alapján tűzi ki neked azt a telket. Ha hitelesen, rendesen lepapírozva akarod kitűzetni, akkor számolhatsz azzal, hogy pontos, friss adatokkal lesz az a telek kitűzve, és véletlen sem tudsz a szomszéddal később háborúzni, hogy ha túlnyúlna az épület a telekhatáron. Ez alsó! hangon is (pontok mennyiségétől függően) 50-60.000 Ft alsó hangon. Hozzátenném, hogy ez vidéki ár, nem pedig Dunántúli, vagy Pesti árfolyam. Szóval ne a földmérőn spóroljon az ember, ha jó munkát akar.
Az első táblázatban még nem értem mire adsz 28.000 Ft.-t úgymond "telekké minősítésre" amikor minden telek. Annyi van a bontásnál, ha már tényleg jól akarod csinálni, hogy akkor a földmérő megcsinálja a vázrajzot, ott a területkimutatási részen azt fogod látni, hogy "Kivett lakóház" helyett, "Kivett, beépítetlen terület". A vázrajz is minimum 30.000 Ft. és még mellette kell az Építéshatóságtól "Bontási engedély", vagy ha már olyan nincs akkor, mert rég kiadták és nem találja az ember, akkor "Hatósági bizonyítvány", aminek szintén van valamennyi ára. És persze a tényleges Földhivatali eljárás befejezéséhez, hogy átvezessék, a 6.600 Ft.-os Ingatlan-nyilvántartási eljárásnak az költsége. Szóval az minimum 36.600 Ft. 1 db épület bontásánál! Szóval nagyon, de nagyon olcsóra sikerült az a Földhivatali költség és földmérői költség, hiszen nagyságrendekkel több.
Emellett a tervező sem véletlen annyi amennyi.
Ha szeretnéd, hogy biztos ne dőljön rá a ház idő előtt, akkor inkább kompletten terveztesd meg, hisz a jó mérnök, beleveszi az anyag költséget, a statikai-, hőtakarékossági tervezés, emellett ha kell az épületgépészeti és villamos terveket és költségeket is. És persze felügyeli a munkálatokat is, hogy a nagyszerű kőművesünk pontosan jól tudja e mondjuk felállítani az épület sarkainál a falat, mert nem lehet az hogy nem egy vonalban, kvázi vízszintesben van a sarok és az sem mindegy, hogy a két sarok között sikerül e egy vonalban megépíteni azt a falat vagy görbe lesz. A tetőről nem is beszélve, hogy ott sem mindegy, hogy ahogy megépítik azt a tető szerkezetet, majd későbbiekben mikor rákerül minden, akkor tartani fog vagy beszakad, vagy esetleg a kisebb gond, hogy hol lesz azon annyi nyílás, hogy a víz bejuthasson, ezzel áztatva a mennyezetet, hogy állandó gond lesz majd, mire rájön az ember a problémára.
Összegezve: Ne az legyen az elsődleges cél, hogy 0-ra spóroljuk magunkat ezeknél a dolgoknál, mert nem pár napra, hónapra szólnak, nem egy mobiltelefon, egy laptop, vagy akár csak a gyerek játéka, hogy ha elromlik, akkor veszünk másikat. Itt igenis úgy kell megcsinálni, hogy 50-100 éveket is kibírjon az a ház, hogy egy teljes életet lelehessen élni benne. Tehát ha egyszer belevág az ember, azt csinálja rendesen, és járjon utána, vagy egy tervező/kivitelező szakemberrel beszéljen erről.

Circus 2017.01.21. 08:32:07

@maradokapénzemnél: 10% legyen az a plusz 1% mindenből. A józan ész és a tapasztalat is ezt mondatja velem.

Bizonyos szempontból jobb, mint a használt, ott a ráfordítás kb 30%-át tedd félre váratlan és nem kalkulált költségekre.

2017.01.21. 08:32:13

@efi: egy rokonom kb. 10 éve vett házat, viszonylag olcsón, építési vállalkozóé volt. Persze egy már kész házban nem sok variáció lehetséges, de akkora a kínálat, hogy ki lehet fogni jó alaprajzúakat is, ahol már nem kell sokat alakítani, hogy számunkra is élhető legyen.

kovácspéterke 2017.02.02. 11:36:31

Én nem építkeztem, csak felújítottam. Én kisebb összegekre nem számítottam, amikről persze tudhattam volna, de az h minden engedélyeztetés, kémény, gáz stb ennyibe kerül az mellbevágó volt. Nyilván a végén már minden 10 ezrr forintra szívtam a fogamat.

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2017.02.21. 17:30:05

A CSOK feltétele ugye a lakhatási, aminek a fenti engedélyekre,tervekre + a kéményészek kb. 100e költségére elmegy az összeg 80%-a úgy, hogy senki egy szeget nem vert még be.

Van_mikrohullámú_sütőtök? 2017.02.21. 17:31:31

Azaz azt akartam írni, hogy a felújítás/bővítés se nagyon éri meg