Mennyi zsebpénzt adjak a gyereknek?

2018.ápr.12.

A zsebpénz a gyermekünk pénzügyi nevelésének egyik eszköze lehet. Mindenki ad pénzt a gyerekének, de ez inkább költőpénz, amit egy bulin vagy kiránduláson elverhet. Ráadásul a költőpénz mértéke afféle "mert megtehetem" bemutató a szülők között, és irreális összegű pénzt ad a gyerekének. Mindez független a család valós pénzügyi helyzetétől. Ismerek olyan szülőket, akik bár nehéz anyagi körülmények között élnek, mégse képesek egy szendvicset csomagolni a gyereknek reggel, hanem adnak pénzt, hogy vegye meg az iskolabüfében. 

Zsebpénz iskolásoknak – mikor, mennyit, és hogyan?

Mostanában az iskolákban feltűnik a pénzügyi oktatás, de ezek sajnos kimerülnek a jegybank szerepének és a hitelfelvétel gyakorlásának prezentálásával. Tehát semmi gyakorlati tudást nem szerez a gyerek.

Ha hozzávágunk pár ezer forintot a gyerekhez hetente, hogy ez a zsebpénzed, kezd vele amit akarsz- na ezzel mi se sokat tanítottunk a pénzügyekről neki.

Mi a zsebpénz és költőpénz lényege?

Nem az, hogy elköltessük a gyerekkel mindet ész nélkül! Ez egy eszköz, hogy a gyermekünk megtanuljon a pénzzel bánni és beosztani azt.

Mikortól érdemes a gyereknek a pénzről tanítani?

Az alapozást már 3 éves kortól el lehet kezdeni egy kis matekkal: 1+1 az kettő, kettő meg kettő az négy. Szívesen számolgatják a kis ujjaikon a volt 5 almám, megettem hármat, mennyi maradt jellegű feladatokat. Nagyon fontosnak látom, hogy a számolással sikerélményeket korán megszerezze a gyermek. Később, leginkább a középsuliban majd úgyis megutáltatják vele a matekot, olyan tananyagokkal, amelynek a 80%-át soha nem is tudná használni, még ha minden tudás meg is maradna felnőtt korára. Szóval a számolgatást mi kezdjük el nekik tanítani, ne bízzuk az iskolára.

Tipikus játék a pénztáros, vettem ezt meg azt, beüti a kasszába (persze először csak úgy, később lehet már tényleges számokat) és fizetünk neki. Nálunk minden 500 Ft volt a játékban, bármit is vettünk a gyermekünktől. Aztán el kezdtük neki mondani, hogy ez olcsóbb az drágább, hogy érzékelje az arányokat.

fa_penztargep3.png

1. tipp: 3-6 éves kor: számolás, mi mennyibe kerül (tény) 

Én nem zsebpénzzel kezdtem és nem is ajánlom, hogy a gyerek első találkozása pénzzel a a zsebpénz legyen. 8 -9 évesen vásároljunk együtt, jegyeztessük meg vele az akciós árakat (2-3 árura), hagyjuk fizetni a kasszánál (gyermek számolási tudásától függően, de elsőre valami kisebb összeggel), hasonlíttassuk össze vele a valós és a blokkon szereplő mennyiségeket. Majd egyedül küldjük el boltba, adjunk neki listát, pénzt és számoltassuk el, amikor haza tér az áruval és a nyugtával. Ez arra jó, hogy pár hét, hónap alatt a gyermek tud vásárolni és ki tudja számolni a visszajárót. Fontos, hogy ellenőriztessük le vele a vásárlás után a nyugtát, ne arra tanítsuk, hogy bízhat a pénztárosban vagy az üzletben. Gondolok itt a korábbról kint maradt akciós árakra, elütött mennyiségre, meg nem adott kedvezményre.

2. tipp: pénzkezelés alapok és ne hagyd magad átverni  

Mire adjuk a zsebpénzt? Mi a különbség a költőpénz és zsebpénz között?

A zsebpénz arra való, hogy gyermekünk megtanulja a pénzt beosztani, megtanulja, hogy tudja anyagi céljait elérni vele. Rájöjjön a takarékoskodás lényegére, érezze, hogy ha feleslegesen költött vagy drágán vásárolt, értse az ár-érték arány fogalmát. A cél egyértelmű: pénzügyileg igényes felnőtté váljon, akinek nem lesznek anyagi gondjai az életben. Tudja a mértéket, de álmai megvalósítására a maximumot hozza ki a pénzből, mint eszközből.

A zsebpénzt a céljai elérésére kapja. A buszjegyre, kajára adott pénz nem zsebpénz.

A zsebpénzt rendszeresen adjuk a gyermekünknek, de csak akkor tegyük ezt, ha mi szülők képesek vagyunk a pénzt kezelni. Ha nem bírunk várni, és drága áruhitellel megvesszük álmaink TV-jét, ahelyett, hogy 6 hónapig spóroltunk volna, akkor a gyerek a létező legrosszabb példát mutatjuk, és ő is hülyeségekre és rossz ár-érték arány mellett költi költi majd a zsebpénzét. 

A költőpénz tipikusan kirándulásokra vagy suli diszkóra szoktak adni. Akkor, ha a zsebpénz rendszerbe nem építettük bele, hogy gyerkőcünk takarékoskodjon ezekre a jövőbeli eseményekre. Ha azt a példát mutatjuk és azt is várjuk el gyermekünktől, hogy tervezzünk előre és terveinkhez tegyünk félre rendszeresen, akkor a pénzügyi nevelés jelentős részét el is végeztünk. 

osztalykirandulas.jpg

Sokan a keresetüket addig költik, amíg van pénzük, ha elfogy jön a hitel. És ez a lényeg, ha valaki nem értené, és jönne nekem a szegénységgel: ha a hitelt kamatostól ki tudod fizetni, akkor hogyhogy nem tudod a törlesztőrészletnek megfelelő összeget havonta félretenni és amikor összegyűlik a célodra, akkor megvenni? Ehhez itt van egy korábbi cikkem, részletesebben, segítséggel.

Szóval a költőpénz azt jelzi, hogy nem tervezünk és nem neveljük takarékoskodásra a gyerkőcöt, vagy nem bízunk benne, hogy tényleg félre tenné? 

3. tipp: bízzunk a gyermekünkben, a zsebpénzt úgy adjuk, hogy abba beletervezzük a gyermekünk jövőbeli kiadásait is, és felügyeljük, hogy valóban félre is teszi a pénzt, kérjük le hetente az "egyenlegét". 

4. tipp: ha elfogyott a zsebpénz, ne pótoljuk ki. Brutális? Enélkül sajnos pont arra tanítjuk, hogy nem kell beosztania a pénzét, ha felnőtt lesz akkor hitelt vesz fel és probléma megoldva! Megoldva? ✔

5. tipp: TAKARÉKOSSÁG: emlékeztek a méhecskés takarékbélyeg gyűjtő füzeteinkre gyerekkorunkból? Ez már sajnos nincs, de a szülők lehetnek a Takarékszövetkezet. írhatunk egy papírt, hogy mennyi pénzt tesz be a gyerkőc és így nálunk tartja a pénzét. Kivehet és betehet bármikor

20110930anyaskodj7.jpg

Mikortól adjunk zsebpénzt?

Ha elvégeztük az alapozást, akkor 3.-as általános iskolás gyermekünknél már elkezdhetjük a zsebpénzt adni. Persze, ha a gyerkőc helyett mindent mi veszünk meg, akkor Ő nem fog bemenni egy csokiért a boltba, hanem a büfében vesz valamit drágábban vagy feleslegesen. Anélkül, hogy nem tisztázzuk, hogy mire is kapja gyermekünk a zsebpénzt, ne adjunk neki.

Mennyit adjunk?

Minden család egyedi eset, ezért ezt egyedileg számoljuk ki. A havi 4.000 -6.000 Ft az átlag, de ez félre vezető. Mire adjuk a zsebpénzt? Ebből kell kigazdálkodnia a költőpénzt az osztálykirándulásra is vagy arra külön kap költőpénzt? Szóval csak a napi "rezsijére" kap vagy a hosszabb távú céljaira is? Ezt mérlegeljük és ez alapján számoljuk ki:

Heti zsebpénz = heti "rezsi" + éves vagy extra célok forintban / 52 hét

Ajándék mellé vagy helyett egy halom pénz

Nagyon divatos mostanában, hogy már 8-10 éves gyermekekhez is hozzávágnak az ajándékokon túl vagy helyett 5-10 ezret a rokonok, fejenként, így a gyerkőc akár 20-30 ezer forintot kap egy szülinapon. A pénz neki semmi értékkel nem bír, így előfordulhat, hogy:

- a fiókjába teszi, és nem csinál vele semmit

- kapott ajándékot, de valamire amit nem kapott szeretné a pénzt elkölteni

- odaadja a szüleinek

- elkölti apránként 

- gyűjteni kezd valamire.

Szülőként a legjobb döntés, ha beszélünk vele erről az "extra profitról". Elmagyarázhatjuk, hogy ne vigye magával az iskolába, nem kell vele dicsekednie. Ha van már egy kialakult zsebpénz rendszer, akkor a céljai könnyebb eléréséhez beillesztheti ezt az extra összeget. Ha akarja nálunk is lehet a pénze, mint ha egy bank lennénk. Nagy hiba, ha  akár anyagi problémák miatt véglegesen elvesszük a pénzét. Az az övé.

Saját kereset?

Minél előbb, annál jobb. Nem kell megvárni a diákmunkás éveket, hogy gyermekünknek saját keresete legyen. Eladhatja régi használt dolgait. Kitalálhat valamit, mint a "limoárusítás", persze vigyázzunk rá, mert manapság már a gyerekeket is kirabolják! Családi vállalkozásba bevonhatjuk, de valóban többet kell dolgoznia, ne a már korábban is végzett dolgokért kapjon fizetést.

6. tipp: Semmilyen otthoni segítségért ne adjunk pénzt, te sem kérsz tőle, hogy neveled. 

82ce2d569f929b98b0943cb2b8342697.png

Bankszámla mikor?

16 éves kora után hasznos a zsebpénzt átterelni folyószámlára. Felnőttként úgyis ezen történik a pénzforgalmának nagy része. 

Példamutatás és bátorítás

Bármit teszünk, a gyermekünk legjobban a mi viselkedésünk utánozza. Lehet, hogy csak kis ideig, lehet, hogy ő majd másmilyen lesz stb., de ha mi nem mutatunk példát, a gyermekünk se fogja egy felesleges nyűgnél többre tartani a pénzügyi tudatosságot. 

A cél nem az, hogy fogunkhoz verjük a garast és vízen s kenyéren éljünk, hanem, hogy megtervezzük-elhiggyük és elérjük a céljainkat, a pénz ehhez csak egy eszköz.

7. tipp: Maradjon gyermekünk is a pénzénél, természetesen.

 

Feliratkozni további tippjeinkre ITT TUDSZ!

süti beállítások módosítása