Egy új nyári gumi szettet hajlamosak vagyunk csak a beszerzési ára és márkája alapján megítélni. Ha egy márkás abroncs le van árazva, akkor sokan ráugranak az akcióra. Nem nézik, hogy mennyire üzemanyag gazdaságos az abroncs, pedig a műszaki termékekhez hasonlóan az abroncsoknak is van besorolása üzemanyag fogyasztás, gördülési zaj és nedves fékút hossza alapján. Akár 0,6 L/100 km többletfogyasztást is jelenthet egy gazdaságtalan abroncs. Hogy is lesz ingyen nyári gumi garnitúránk?
Úgy, hogy egy "A" vagy "B" üzemanyag fogyasztású abroncs az élettartama alatt nemcsak visszahozza az árát egy olcsóbbhoz képest, hanem megspórolhatjuk vele egy komplett szett árát is!
A magyar autósok átlagosan 60.000 KM-t tesznek meg egy nyári gumi garnitúrával, utána cserélik. A gumik szavatossága több, mint 10 év is lehet, de ezt sok minden befolyásolja, hogy mekkora tömeget szállít az autónk, vezetési stílusunk, utak minősége stb.
Magyarországon gyakorlat, hogy a létező legolcsóbb abroncsot vesszük, vagy a létező legolcsóbb márkást. Pedig ezzel a saját pénztárcánk ellenségévé válhatunk.
Azt, hogy a 60.000 KM alatt mennyi üzemanyagot fogyasztanak az abroncsok, azt nemigen szokta senki se számolni. És egyesek nevetnek, de nemhogy 0,6 L/100 KM fogyasztáskülönbség, de még 2 dl is 43.000 Ft fogyasztástöbbletet jelent a jelenlegi árakkal számolva, ami még szolidnak is mondható.
Élettartam költség = abroncsok beszerzési ára + az üzemanyagköltség többlet
Tehát az alacsonyabb üzemanyag fogyasztású abroncs hiába magasabb beszerzési áru, ha mondjuk 60.000 KM alatt akár 100.000 Ft-tal kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint az olcsóbb, de gazdaságtalan abroncs. Jó választással az abroncsunk visszahozza az árát!
Ezen az ábrán látható, hogy az A besorolású abroncshoz képest a G besorolású 6,6 dl-rel többet fogyaszt 100 KM-en, ugyanarra az autóra vetítve.
Tehát, ha egy autó "A" üzemanyag fogyasztó és az autónk ezzel az abronccsal 6,5 L/100 KM fogyasztású, akkor egy "G" besorolásúval 7,16 L/100 KM lesz a fogyasztása.
Megnéztünk abroncsokat, 5 különböző méretben. A táblázatok ujobb szélsőoszlopában a 4 abroncs beszerzési árát, és a 60.000 KM alatt elfogyasztott üzemanyag költségét látod, 370 Ft/L üzemanyagárral számolva.
165/70 R14
A legolcsóbb nyári gumi lesz a legdrágább, 60.000 KM megtétele után. A Kormoran-nak 4.000 Ft-tal olcsóbb darabja, de az F-es üzemanyag fogyasztási paraméterei miatt 4 dl-rel több a fogyasztása 100 KM-en, ami 88.800 Ft-tal több üzemanyag költséget jelent a "B" osztályú abroncsokhoz képest! Ez már másfél garnitúra ára!
186/60 R14
Ennél az abroncsméretnél a Barum ára 8.000 Ft, míg a Continentalé 16.000 Ft. Pont duplája, mégis a 60.000 KM-re vetített teljes költségben a Continetal olcsóbb 25.000 Ft-tal, jobb nedves fékúttal. Az is látszik, hogy a drágább abroncsok megvétele se ésszerű, ha nem tudjuk a besorolásukat.
195/65 R15
Már 90.000 Ft a különbség élettartam költségben a legolcsóbb és a középkategóriás gumi között, a középkategóriás javára. Tegyük hozzá a Hankook Kinergy A energiaosztályú és A nedves fékút besorolású! De még a több, mint kétszer annyiba kerülő Toyo is olcsóbb élettartam költséggel rendelkezik, mint a legolcsóbb beszerzési árú Kormoran. Külön idegesít, hogy a Michelin Saver egy C-s abrocsot reklámoz takarékosként és adja emiatt jóval drágábban az gumijait.
205/55 R16
Ennél a gumiméretnél akár több száz ezer forintos bukta is lehet a beszerzésen, ha nem figyeljük a jelöléseket.
225/45 R17
A beszerzési árak növekedése miatt kiegyensúlyozottabbnak tűnik ez a kategória, de persze itt is lehet takarékoskodni, tudva azt, hogy ekkora abroncsmérettel bíró autókat már nem a takarékoskodás szellemében veszi az ember.
Feliratkozás további tippjeinkre ITT TUDSZ!